• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Study on the Development of the Teaching Method and Practice to Nurture High-order Academic Achievement of Science Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21300291
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

HORI Tetsuo  山梨大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30145106)

Project Period (FY) 2009-04-01 – 2014-03-31
KeywordsOPPA / 理科学力 / ポートフォリオ評価 / メタ認知 / 科学的リテラシー / パフォーマンス評価 / 学習履歴 / 自己評価
Research Abstract

The purpose of this study is to develop the OPPA(One Page Portfolio Assessment) and to inspect its effect. OPPA is an educational method to raise highly advanced scholastic ability. I mainly studied it from the following three points. First, this study examines academic trends in learning and assessment theories based on OPPA. The theoretical and practice document were published based on the result of research. Secondly, the OPPA is effective to foster the ability of metacognition through the practice of teaching science of elementary school, junior high school and high school. Thirdly, I discussed this study how to create the OPP sheet, implementation of teaching and learning and use of the OPP sheet, improve teaching that utilize the OPP sheet.

  • Research Products

    (30 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] OPPシートを活用した理科授業の改善およびその成果に関する研究-高校「生物I」における1年間の実習を通して-2013

    • Author(s)
      神澤恒治、 堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 14 Pages: 108-120

  • [Journal Article] 自主学習ノートによる自ら学ぶ力の育成に関する研究-思考や認知過程の内化・内省・外化をうながす教師の働きかけを中心にして-2013

    • Author(s)
      芦澤稔也、 仙洞田篤男、 堀 哲夫
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: No. 18 Pages: 133-148

  • [Journal Article] 小学校3年生の資質・能力の実態とその育成-OPPAを活用したカリキュラム評価を中心にして-2013

    • Author(s)
      市川英貴, 堀 哲夫
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: No. 18 Pages: 149-163

  • [Journal Article] OPPシートを用いた理科授業力向上のための教材研究のあり方-高等学校生物I『生殖と発生』を事例にして-2013

    • Author(s)
      渡邉 萌, 神澤恒治, 堀 哲夫
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: No. 18 Pages: 164-174

  • [Journal Article] OPPAの理論と実践-一枚の用紙の可能性-2013

    • Author(s)
      渡邉 萌, 堀 哲夫
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: Vol. 62, No. 732 Pages: 35-39

  • [Journal Article] OPPAの基本的骨子と理論的背景の関係に関する研究2012

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 13 Pages: 94-107

  • [Journal Article] OPPシートを活用した高次の学力形成における教師の働きかけに関する研究-高校「生物I」の実践を中心にして-2012

    • Author(s)
      神澤恒治, 堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 13 Pages: 108-120

  • [Journal Article] これから小中学校で育てたい理科の学力2011

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      指導と 評価

      Volume: Vol. 57 Pages: 19-22

  • [Journal Article] 形成的評価を活用した授業改善に関する研究-OPPシートによる学習履歴の検討を中心にして-2011

    • Author(s)
      山下春美, 堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 12 Pages: 327-337

  • [Journal Article] The Concept and Effectiveness of Teaching PracticesUsing OPPA2011

    • Author(s)
      Hori Tetsuo
    • Journal Title

      Educational Studies inJapan : International Yearbook

      Volume: No. 6 Pages: 47-67

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知過程の外化と内化を生かしたメタ認知の育成に関する研究 : その1-OPPAによる外化と内化のスパイラル化の理論を中心にして-2010

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 11 Pages: 12-22

  • [Journal Article] 学習履歴を中心にした大学の授業改善に関する研究-OPPAを中心にして-2009

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: Vol. 14 Pages: 64-71

  • [Journal Article] 学力調査の結果からみた理科教育の課題-教育課程実施状況調査,IEA-TIMSS, OECD-PISAの結果を中心にして-2009

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 10 Pages: 29-38

  • [Journal Article] 一枚ポートフォリオ」を用いた小学生の推論能力の育成-小学校4年「も ののかさと力」単元を事例にして-2009

    • Author(s)
      市川英貴, 堀 哲夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: Vol. 10 Pages: 39-47

  • [Journal Article] 理科を学ぶ必然性をめぐる課題と克服の視点2009

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: Vol. 58, No. 686 Pages: 5-9

  • [Journal Article] 「素朴概念」と理科学力形成における「活用」の問題2009

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 第19号 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科学習・ 授業の課題とOPPAの骨子2013

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2013-08-10
  • [Presentation] 理科の授業構成および検証とOPPA2013

    • Author(s)
      山下春美, 堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2013-08-10
  • [Presentation] OPPA による学習指導案と教材研究の改善に関する研究2012

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
  • [Presentation] OPP シートを用いた理科授業力向上のための教材研究のあり方-高等学校生物I 「生殖と 発生」 を事例にして-2012

    • Author(s)
      渡邉 萌, 神澤恒治, 堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
  • [Presentation] OPP シートを活用した高次の学力の育成に関する研究-高校「生物I 」 の実践を中心にして-2011

    • Author(s)
      神澤恒治, 堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
  • [Presentation] OPPA の基本的骨子と理論的背景の関係に関する研究2011

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
  • [Presentation] 形成的評価を活用した授業改善に関する研究-OPPシートによる認知過程の外化と 内化を促す方法を中心にして-2010

    • Author(s)
      山下春美, 堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
  • [Presentation] 「確かな学力」を育む学力モデル-OPPAの学力モデルの検討を中心にしてー2010

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
  • [Presentation] 学習履歴を重視した教育評価に関する理論的研究 : 6-理科授業における 教師の役割と OPPA-2009

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
  • [Presentation] 「学ぶ意味」の感得と「高次の学力」の育成に関わる研究-高等学校理科における OPPA を用いた事例を基礎と して-2009

    • Author(s)
      中島雅子, 堀 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
  • [Book] 教育評価の本質を問う 一枚ポート フォ リ オ評価 OPPA-一枚の用紙の可能性2013

    • Author(s)
      堀 哲夫
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      東洋館出版社
  • [Book] 自主学習ノ ート への挑戦-自 ら学ぶ力を育てる ために-2013

    • Author(s)
      堀 哲夫, 仙洞田篤男, 芦澤稔也
    • Total Pages
      1-97
    • Publisher
      東洋館出版社
  • [Book] 授業と 評価をデザイ ンする 理科2010

    • Author(s)
      堀 哲夫, 西岡加名 恵
    • Total Pages
      8-26,48-138, 140-149, 162-171, 206-236
    • Publisher
      日本標準
  • [Book] 理科授業力向上講座-よ り よ い授業づく り のために-2010

    • Author(s)
      堀 哲夫, 他
    • Total Pages
      12-21, 42-57, 74-81
    • Publisher
      東洋館出版社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi