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2011 Fiscal Year Final Research Report

Theoretical Development and Applied Research on Service Marketing based on Japanese Customer Satisfaction Index

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21330105
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

OGAWA Kosuke  法政大学, イノベーション・マネジメント研究科, 教授 (50105855)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TERUI Nobuhiko  東北大学, 大学院・経済学研究科, 教授 (50207495)
MINAMI Chieko  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
YODA Takurou  慶應義塾大学, 経営管理研究科, 教授 (30305552)
ONO Jyoji  明治学院大学, 経済学部, 教授 (90308247)
FUJIKAWA Yoshinori  一橋大学, 国際企業戦略研究科, 准教授 (20361850)
SAKAI Maiko  多摩大学, 経営情報学部, 教授 (20409816)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsサービス・マーケティング / 日本版顧客満足度指数(JCSI) / 顧客満足 / ロイヤルティ / スイッチング・バリア / サービス・ドミナント・ロジック / 価値共創 / リテール・マーケティング
Research Abstract

In this research project, we completed the development of Japanese Customer Satisfaction Index(JCSI), based on the theoretical model of the American Customer Satisfaction Index(ACSI). In the next stage of the project, the JCSI model was applied to the nationwide, comprehensive consumer survey that covers approximately 300 companies from 30 sectors in the service industry. The annual JCSI consumer survey has been conducted on a commercial basis since 2010.Using cumulative data generated by the survey, project members promoted both theoretical and applied studies. The main study results of this research project are as follows : development of customer delight index and customer disappointment index, devices in the field of statistical estimation method, analysis of the effect of switching barriers on customer retention and case studies of the leading CS companies.

  • Research Products

    (41 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (15 results) Book (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] Value Creation in Reciprocal Process of Solutions2012

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The Journal of Japanese Operations Management and Strategy

      Volume: Vol.3, No.1(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 価値共創時代の顧客戦略2012

    • Author(s)
      小野譲司
    • Journal Title

      アド・スタディーズ

      Volume: 39巻 Pages: 29-35

  • [Journal Article] 顧客維持戦略におけるスイッチング・バリアの役割-JCSI(日本版顧客満足度指数)を用いた業界横断的検討2012

    • Author(s)
      酒井麻衣子
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: (掲載予定)

  • [Journal Article] The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice2011

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Marketing Science

      Volume: Vol.30 Pages: 74-91

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A brand choice model for TV advertising management using single-source data2011

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Marketing Letters

      Volume: No.21 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hierarchical Bayes Modeling of the Customer Satisfaction Index2011

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Service Science

      Volume: Vol.32 Pages: 127-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data Marketing2011

    • Author(s)
      Masataka Ban, Nobuhiko Terui, Makoto Abe
    • Journal Title

      Marketing Letters

      Volume: Vol.22, No.4 Pages: 373-389

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 経営学のイノベーション-サービス・マネジメントのフロンティア(第4回)顧客視点の価値共創-事後創発的ダイナミックモデル2011

    • Author(s)
      藤川佳則
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 夏号 Pages: 184-192

  • [Journal Article] 業界横断型顧客満足度に見るサービス産業の国際競争力の高め方2011

    • Author(s)
      小野譲司、高橋邦明
    • Journal Title

      人材教育(日本能率協会マネジメントセンター)

      Volume: 24巻1号 Pages: 38-41

  • [Journal Article] 日本版顧客満足度指数(JCSI)のモデル開発とその理論的な基礎2011

    • Author(s)
      南知惠子、小川孔輔
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 117号 Pages: 4-19

  • [Journal Article] JCSIによる顧客満足モデルの構築2011

    • Author(s)
      小野譲司
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 117号 Pages: 20-34

  • [Journal Article] サービス・ドミナント・ロジックにおけるマーケティング論発展の可能性と課題2010

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 第201巻第1号 Pages: 65-77

  • [Journal Article] 顧客維持戦略におけるスイッチング・バリアの役割-JCSI(日本版顧客満足度指数)を用いた業界横断的検討2010

    • Author(s)
      酒井麻衣子
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 117号 Pages: 35-55

  • [Journal Article] サービス・マネジメントのフロンティア-サービス・ドミナント・ロジックの台頭2010

    • Author(s)
      藤川佳則
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 夏号 Pages: 144-155

  • [Journal Article] When the Best Packaging Is No Packaging2010

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Journal Title

      International Commerce Review : ECR Journal

      Volume: Vol.9, No.1 Pages: 59-65

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hierarchical Bayes Modeling of the Customer Satisfaction Index2009

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Shohei Hasega-wa, Taemyung Chun, Kosuke Ogawa
    • Journal Title

      Discussion Paper No.95(TM & ARG), Graduate School of Economics and Management

      Volume: No.95 Pages: 1-21

  • [Journal Article] リテール・マーケティングにおけるサービス・エンカウンター革新-イオンリテール(株)のセルフレジ導入のケース2009

    • Author(s)
      南知惠子、森村文一
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 113号 Pages: 72-86

  • [Presentation] 顧客戦略の論理-JCSIの実践的活用に向けて2011

    • Author(s)
      小野譲司
    • Organizer
      インテージフォーラム2011
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム(東京都)
    • Year and Date
      2011-10-25
  • [Presentation] 生産性向上に向けた顧客満足の取り組みについて-JCSI調査を踏まえて2011

    • Author(s)
      小川孔輔
    • Organizer
      全国労働組合生産性中央討論集会
    • Place of Presentation
      アルカディア市谷(東京都)
    • Year and Date
      2011-10-24
  • [Presentation] Multivariate Structural Time Series Models with Hierarchical Structure for Over-dispersed Discrete Outcome2011

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      58th World Congress of International Statistical Institute
    • Place of Presentation
      Convention Centre Dublin(アイルランド)
    • Year and Date
      2011-06-23
  • [Presentation] B to Bビジネスにおける企業戦略2011

    • Author(s)
      余田拓郎
    • Organizer
      四国マーケティング研究会
    • Place of Presentation
      四国生産性本部(香川県)
    • Year and Date
      2011-06-03
  • [Presentation] B to B取引におけるサービス品質の形成過程と評価問題2011

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県)
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] サービス品質と顧客満足サービス・マーケティング研究における進展-サービス業におけるスイッチング・バリアの研究顧客特性とサービス品質評価に着目して2011

    • Author(s)
      酒井麻衣子
    • Organizer
      日本商業学会第61回全国研究大会流通研究セッション
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県)
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] 日本版顧客満足度指数と消費者行動研究2011

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] 基調講演日本版顧客満足度指数(JCSI)の開発と現状2010

    • Author(s)
      小川孔輔
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第41回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学西宮上ヶ原キャンパス(兵庫県)
    • Year and Date
      2010-11-06
  • [Presentation] JCSIにおけるスイッチング・バリアの影響-スイッチング・バリアの尺度化と業種間比較-研究報告2010

    • Author(s)
      酒井麻衣子、小川孔輔
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第87回研究大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス(大阪府)
    • Year and Date
      2010-06-26
  • [Presentation] The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      Marketing Science Conference 2010
    • Place of Presentation
      University of Cologne(ドイツ)
    • Year and Date
      2010-06-17
  • [Presentation] 日本版顧客満足度指数開発-指数開発と学界・産業界における意義-2010

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター(大阪府)
    • Year and Date
      2010-04-17
  • [Presentation] グローバルレベルのオープンイノベーション2010

    • Author(s)
      藤川佳則
    • Organizer
      サービス産業生産性協議会「第2回グローバル・サービス・フォーラム」
    • Place of Presentation
      日本工業倶楽部(東京都)
    • Year and Date
      2010-01-25
  • [Presentation] JCSI : Japanese Customer Satisfaction Index2009

    • Author(s)
      Jyoji Ono
    • Organizer
      Closed-Door Session about Customer Satisfaction Index and Panel Discussion on Global Customer Satisfaction Index' ISES 2009 Inaugural Global Conference on Service Excellence
    • Place of Presentation
      Singapore Management University(シンガポール)
    • Year and Date
      20090722-23
  • [Presentation] Getting Stable CSI by Using Hierarchical Bayes Model2009

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      18th Frontiers on Service Conference
    • Place of Presentation
      Shidler College of Business, University of Hawaii(アメリカ合衆国)
    • Year and Date
      2009-10-31
  • [Presentation] 日本のサービスにおける顧客満足とその源泉-日本版顧客満足度指数による分析2009

    • Author(s)
      小野譲司
    • Organizer
      第38回消費者行動コンファレンス基調報告、日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学経営管理研究科日吉キャンパス協生館(神奈川県)
    • Year and Date
      2009-06-28
  • [Book] B to Bマーケティング-日本企業のための成長シナリオ2011

    • Author(s)
      余田拓郎
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      東洋経済新報社
  • [Book] SES(サービス評価診断シスSES(サービス評価診断システム)研修教材2010

    • Author(s)
      小川孔輔
    • Total Pages
      159
  • [Book] 顧客満足(CS)の知識2010

    • Author(s)
      小野譲司
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      日本経済新聞出版社
  • [Book] サービス・マーケティング2009

    • Author(s)
      小川孔輔
    • Total Pages
      684-718
    • Publisher
      日本経済新聞出版社
  • [Remarks] (1)小川孔輔HP(2012)「【講演録】スターフライヤー:顧客満足度3年連続トップの秘密」(2011年度CSフォーラム第1回) http ://www. Kosuke-ogawa. Com/? Eid=2032# s equel

    • URL

      http://www.kosuke-ogawa.com/?eid=2032#sequel

  • [Remarks] (2)小川孔輔HP(2012)「【講演録】佐々木典夫「感動の舞台でお客様を満足させる劇団四季」(2011年度CSフォーラム第2回)」

    • URL

      http://www.kosuke-ogawa.com/?eid=2077#sequel

  • [Remarks] (3)小川孔輔HP(2012)「【講演録】野部祥子「通販業界CS第一位オルビスの約束」(2011年度CSフォーラム第3回)

    • URL

      http://www.kosuke-ogawa.com/?eid=2110#sequel

  • [Remarks] (4)南知惠子、森村文一(2010)内閣府経済社会総合研究所HP、平成22年度国際共同研究サービス・イノベーション政策に関する国際共同研究「サービス・イノベーションIKEA Japanの事例グローバル製造小売業におけるサービス・イノベーション」

    • URL

      http://www.esri.go.jp/jp/prj-si2010/pdf/sem_man_004.pdf

  • [Remarks] (5)小川孔輔(2010)「SES(サービス評価診断システム)研修教材」(経済産業省平成22年度サービス産業イノベーション促進事業「中小サービス評価診断システム(SES)整備事業」委嘱)、2010、159

    • URL

      http://www.meti.go.jp/meti_lib/report/2011fy/E001555.pdf

URL: 

Published: 2013-07-31  

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