• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Development of individualized education plans from the viewpoint of ICF-CY

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21330212
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

YOSHIKAWA Kazuyoshi  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90345645)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKEI Wataru  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (70322112)
KOBAYASHI Hiroaki  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (50334024)
KAWAI Ryuhei  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (40422654)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords特別ニーズ教育 / 個別の教育支援計画 / ICF / 実践モデル
Research Abstract

We would like to examine an individualized education plans for a child with disability from the viewpoint of ICF-CY. The question we have to ask here is that teacher esteem a child for his/her own goals or needs. The most important part of this argument is that how does teacher suppose capacity of child to act his/her goals or needs. It was found through continuous practices that teacher make child's goal or need to be concretely, above all, speculate his/her knowledge about things of goal or need and self-appraisal, is important.

  • Research Products

    (18 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 重複障害児の初期認知発達における感覚と運動の役割2012

    • Author(s)
      吉川一義, 堤友海, 宮地弘一郎
    • Journal Title

      リハビリテーションエンジニアリング

      Volume: Vol.27, No.2 Pages: 79-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害・発達困難のある子どもの教育実践と子ども理解の課題2011

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      教育

      Volume: 790巻 Pages: 35-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 個別の教育支援計画における「共通言語」を探る2011

    • Author(s)
      吉川一義
    • Journal Title

      リハビリテーション研究

      Volume: No146 Pages: 22-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自立活動と教育実践の課題:「自立」像とICFの検討を中心に2010

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 38巻1号 Pages: 28-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における意義と活用-ICFはいかに障害児教育の課題を継承し2009

    • Author(s)
      吉川一義, 河合隆平
    • Journal Title

      克服するのか-,総合リハビリテーション

      Volume: 37巻3号 Pages: 215-219

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures in Children With Severe Motor andIntellectual Disabilities2009

    • Author(s)
      Koike, T., Katagiri, K., et al
    • Journal Title

      The JapaneseJournal of Special Education

      Volume: 46(6) Pages: 417-433

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アスペルガー障害児における現実世界と内面世界の連続性2011

    • Author(s)
      吉川一義,杉江哲治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回学術大会,自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-25
  • [Presentation] ICFに基づく学齢期吃音指導支援プログラムの開発(4)2011

    • Author(s)
      小林宏明,小林葉子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回学術大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-24
  • [Presentation] ろう児の手話語彙力を評価する(1)-アメリカ手話版CDIの語彙チェックリストを参考にした語彙表作り-2011

    • Author(s)
      武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回学術大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-23
  • [Presentation] 一貫した支援を目指して-本人を中心とした支援を目指して-2011

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      仙台市発達相談支援センターアーチル発達障害基礎講座
    • Place of Presentation
      仙台市職員研修会館(宮城県)
    • Year and Date
      2011-02-18
  • [Presentation] ICFに基づく学齢期吃音指導支援プログラムの開発(3)2010

    • Author(s)
      小林宏明,小林葉子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回学術大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-20
  • [Presentation] 日本手話文法理解テストの作成(2)-日本手話文法理解テスト改訂版の完成とその妥当性の検討-2010

    • Author(s)
      武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回学術大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-19
  • [Presentation] 子どもを「まるごととらえる」・「主体にする」教育実践の系譜-障害児教育実践からICFとの接点をみる-2010

    • Author(s)
      河合隆平・吉川一義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回学術大会学会準備委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-18
  • [Presentation] 特別支援教育におけるICFの活用と課題2009

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      宇都宮大学特別支援教育講座・とちぎICF-CY研究会共催公開研究会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-12-05
  • [Presentation] ニーズの育ちと独自な世界観の更新: CF理念とモデルを実践過程で検証する2009

    • Author(s)
      杉江哲治,吉川一義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回学術大会学会準備委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
  • [Presentation] ICFに基づく学齢期吃音指導支援プログラムの開発(2)2009

    • Author(s)
      小林宏明,小林葉子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回学術大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
  • [Book] 学齢期吃音の指導・支援ICFに基づいた評価プログラム2009

    • Author(s)
      小林宏明
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      学苑社
  • [Remarks] 片桐和雄,吉川一義,河合隆平,小林宏明,武居渡,(他3名),実践事例集「特別支援教育とICF-ICFは障害児教育の課題を継承し、克服するのか-」, 2009年3月,総頁数80頁

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi