2012 Fiscal Year Final Research Report
A Study on the Validity of an 'Experience-Based Practice Teaching'Training Program
Project/Area Number |
21390571
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | Fukuoka Prefectural University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NAKANO Eiko 福岡県立大学, 看護学部, 教授 (50207841)
NAGASHIMA Yuriko 福岡県立大学, 看護学部, 教授 (10259674)
MATSUEDA Michiko 福岡県立大学, 看護学部, 准教授 (50279238)
WATANABE Tomoko 福岡県立大学, 看護学部, 准教授 (00268955)
ICHIKI Naomi 福岡県立大学, 看護学部, 准教授 (80331883)
YASUNAGA Kaori 福岡県立大学, 看護学部, 講師 (80382430)
SHIMIZU Natuko 福岡県立大学, 看護学部, 助教 (80468305)
ASAI Hajime 福岡県立大学, 看護学部, 助教 (80612952)
SAKATA Shihoji 福岡県立大学, 看護学部, 助手 (10438418)
YOSHIDA Kyoko 福岡県立大学, 看護学部, 助教 (00553413)
EGAMI Fumiko 福岡県立大学, 看護学部, 助教 (80336841)
KOMORI Naomi 純真学園大学, 保健医療学部, 准教授 (70438307)
ONO Miho 川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (20403470)
|
Project Period (FY) |
2009 – 2012
|
Keywords | 看護実習 / ワークショップ |
Research Abstract |
The training program of 'Experience-based practice teaching' was carried out for the assistants ,the clinical-training nurses, and nurse students. Every enforcement of a training program, the questionnaire was carried out to the candidate.Action research methodology was used in order to upgrade the training program.The results of the student questionnaire says that the student bears strong anxiety to training and that the anxiety level has reduced through the project learning which was carried out as an introductory lesson of 'Experience-based practice. In addition, the 3 type DVDs were produced and utilized as a teaching materials. The degree of satisfaction to a training program was high, and the validity of this training program was suggested.Moreover, the group interview was carried out about what kind of learning was affected for the student (a junior, a senior student, and a graduate) who received 'experience-based practice teaching'. This results were released by the society announcement and thehomepage.
|
Research Products
(9 results)
-
[Presentation] 経験型実習教育研修プログラムの効果:研修参加者の有無による精神科看護師の教師効力の比較2013
Author(s)
松枝美智子,安酸史子,安永薫梨,浅井初,坂田志保路,中野榮子,渡邉智子,檪直美, 吉田恭子, 江上史子, 清水夏子,小森直美, 小野美穂
Organizer
第14回日本教師学学会
Place of Presentation
秋田
Year and Date
20130309-0310
-
[Presentation] 「経験型実習教育」におけるプロジェクト学習の有効性の検討~実習の中間にポートフォリオを活用した学習による体験から~2013
Author(s)
浅井初,江上史子,坂田志保路,安酸史子,渡邉智子,松枝美智子,安永薫梨,中野榮子, 檪直美, 吉田恭子, 清水夏子,小森直美, 小野美穂
Organizer
第14回日本教師学学会
Place of Presentation
秋田
Year and Date
20130309-0310
-
[Presentation] 経験型実習教育における学生の学びの内容~3 年生の看護学生を対象としたフォーカスグループインタビューから~2013
Author(s)
江上史子,浅井初,坂田志保路,安酸史子,渡邉智子,小森直美,松枝美智子,安永薫梨, 中野榮子, 檪直美, 吉田恭子,清水夏子, 小野美穂
Organizer
第14回日本教師学学会
Place of Presentation
秋田
Year and Date
20130309-0310
-
[Presentation] 経験型実習教育の有効性の検討~4 年生の看護学生を対象としたフォーカスグループインタビューから~2013
Author(s)
坂田志保路,浅井初,江上史子,安酸史子,渡邉智子,小森直美,清水夏子,松枝美智子, 安永薫梨, 中野榮子, 檪直美,吉田恭子, 小野美穂
Organizer
第14回日本教師学学会
Place of Presentation
秋田
Year and Date
20130309-0310
-
[Presentation] 経験型実習教育のプロジェクト学習に参加した臨床指導者と参加しなかった看護師の不安の比較2012
Author(s)
松枝美智子,安酸史子,安永薫梨,浅井初,坂田志保路,中野榮子,渡邉智子,檪直美, 小森直美, 吉田恭子, 江上史子,清水夏子, 小野美穂
Organizer
第32回日本看護科学学会学術集会
Place of Presentation
東京
Year and Date
2012-12-01
-
[Presentation] 「経験型実習教育」におけるプロジェクト学習の有効性の検討~ポートフォリオを活用した学習による臨地実習への不安の軽減~2012
Author(s)
檪直美, 吉田恭子, 安酸史子, 中野榮子,渡邉智子,松枝美智子,江上史子,安永薫梨,浅井初,坂田志保路,清水夏子,小森直美,小野美穂
Organizer
第32回日本看護科学学会学術集会
Place of Presentation
東京
Year and Date
2012-12-01
-
[Presentation] 「経験型実習教育」におけるプロジェクト学習の有効性の検討~卒業生を対象としたグループ・フォーカス・インタビューから~2012
Author(s)
小森直美,安酸史子,安永薫梨,江上史子,中野榮子,松枝美智子,渡邉智子,檪直美,小野美穂,吉田恭子,浅井初,坂田志保路, 清水夏子
Organizer
第32回日本看護科学学会学術集会
Place of Presentation
東京
Year and Date
2012-12-01
-
[Presentation] 「経験型実習教育」におけるプロジェクト学習の有効性の検討~教員・指導者・看護学生が力をあわせるには~2012
Author(s)
安酸史子,渡邉智子,笹隈友美,福本優子,元山敦子,瓜生知佳子,中野榮子,松枝美智子,檪直美,浅井初,坂田志保路,江上史子,吉田恭子,小森直美,小野美穂
Organizer
第32回日本看護科学学会学術集会
Place of Presentation
東京
Year and Date
2012-12-01
-