• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Research on Language Development of a Simultaneous Bilingual Child

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520421
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

YAMAMOTO Masayo  関西学院大学, 国際学部, 教授 (40230586)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords言語学 / バイリンガリズム / 同時バイリンガル / 受容バイリンガル / 言語混合 / 言語習得/発達
Research Abstract

This research study investigates some characteristics and functions of code-switching, produced by a receptive bilingual child whose productive abilities in the given two languages differ greatly. The investigation is conducted on three research questions :(1) what items are mos likely to be code-switched, (2) how grammatical code-switching is, and (3) whether code-switching has a function that enhances vocabulary expansion in the non-dominant language. The analysis of the available data reveals that (1) most of the switched items were non-conjugated morphemes, such as nouns. Due to the scarcity of the available data, however, a fruitful analysi of (2) and (3) is not ye possible and awaits the accumulation of sufficient data. This is an unavoidable problem in the study of receptive bilinguals, whose productive data are by definition scarce.

  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] バイリンガル幼児-「受容バイリンガル」はどのように言語を使用しているか2010

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 29巻 Pages: 170-182

  • [Presentation] 受容バイリンガル:「話す」ことはバイリンガルの必要条件か2012

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      大阪女学院大学国際共生研究所主催招待講演会
    • Place of Presentation
      大阪:大阪女学院大学
    • Year and Date
      2012-02-27
  • [Presentation] Bilingual communication : How a receptive bilingual child uses her languages2011

    • Author(s)
      YAMAMOTO Masayo
    • Organizer
      2011Hawaii International Conference on Social Sciences
    • Place of Presentation
      Hawaii, USA : Honolulu
    • Year and Date
      2011-06-01
  • [Presentation] 私たちはなぜ「第1言語としてのバイリンガリズム」を研究するのか2011

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会第4回研究会
    • Place of Presentation
      京都:キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2011-05-14
  • [Presentation] 第1言語としてのバイリンガリズム-2つの言語を同時に習得する子どもたち2010

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      同志社大学大学院文学研究科・英文学・英語学専攻大学院コロキアム
    • Place of Presentation
      京都:同志社大学
    • Year and Date
      2010-05-08
  • [Presentation] 日本でバイリンガルを育てるには2009

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      フェリス女学院大学・英文学会フェリス女学院大学
    • Place of Presentation
      横浜:フェリス女学院大学
    • Year and Date
      2009-11-12
  • [Presentation] バイリンガルの言語習得・使用:マクロ、ミクロの両視点から2009

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      大阪:関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2009-10-18
  • [Book] バイリンガリズム-モノリンガル的視点からの脱却、言語と社会・教育2010

    • Author(s)
      山本雅代
    • Total Pages
      193-212
    • Publisher
      朝倉書店
  • [Remarks] YAMAMOTO Masayo, James Swan, Co-edited, Special issue on Bilingualism as a First Language in Japan, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 2012

  • [Remarks] YAMAMOTO Masayo, James Swan, Co-authored, Editors' Introduction to This Special Issue, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 2012

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi