• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A Fundamental Study on Educational Scaffolding for Development Reading Literacy

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21530939
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YAMAMOTO Takaharu  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90210533)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords国語教育学 / 読解力 / 読むことの教育 / 読者反応 / 学習支援
Research Abstract

The purpose of this study was to construct the framework for analyzing many aspects of student' s reader responses, to elucidate the relationship between social structure and personal configuration and reader reaction.
To build theory while learning to exchange research results and reader response theory of a burden for the development of" reading comprehension", learning and development for the development of" reading comprehension" was based on visual material, such as post-modern picture book picture books and to construct a theory. In addition, explore the nature of strategy instruction as a scaffolding of understanding of" reading comprehension" while learning to practice leading theory and workshop practice and strategy instruction book club understanding of the United States," reading comprehension", depending on the variety of learning needs further measures to support the proposals for fostering. Shows the outlook for that explores the issue of the need for" coaching" in literacy education, through the consideration of the workshop literature, that I teach how to" teaching of reading," to grow" Reading Literacy" depicting the development of a framework for performing support.

  • Research Products

    (16 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) Presentation (5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 読解力養成の理論-読者反応論からの提起,中学校国語指導シリーズ充実した読解力養成のために2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      学校図書

      Pages: 1-8

  • [Journal Article] ポストモダン絵本論から見た文学教育の可能性2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 52 Pages: 72-93

  • [Journal Article] 絵本は、子どもが読者となることを、どのようにはげますのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語科教育

      Pages: 7-8

  • [Journal Article] 文学の教え・学びをどのように教えるか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学,復刊2

      Volume: 7 Pages: 61-79

  • [Journal Article] 読むことの学習指導における「学習のてびき」の一源流2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要,第二部文化教育開発領域

      Volume: 58 Pages: 83-92

  • [Journal Article] 長編小説を核としたリテラシー教育2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学,復刊1

      Volume: 通巻6 Pages: 88-100

  • [Presentation] 理解するとはどういうことなのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第120回全国大学国語教育学会京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      20110500
  • [Presentation] 絵本は、子どもが読者になることを、どのように励ますのか2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第119回全国大学国語教育学会鳴門大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      20101100
  • [Presentation] ポストモダン絵本論からみた文学教育の可能性2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第118回全国大学国語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      20100500
  • [Presentation] 「読解力」養成のための支援に関する基礎的研究2009

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第117回全国大学国語教育学会愛媛大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      20091100
  • [Presentation] ヴィジュアル・リテラシーと審美的理解2009

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第116回全国大学国語教育学会秋田大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      20090500
  • [Book] 文学が教育にできること2012

    • Author(s)
      田中実・須貝千里共編著
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      教育出版
  • [Book] 文学が教育にできること, 「読解力」育成のための足場づくりに関する基礎的研究2012

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      178
  • [Book] 新たな時代を拓く中学校・高等学校国語科教育研究2011

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      学芸図書
  • [Book] 新訂国語科教育学の基礎2010

    • Author(s)
      森田信義・山元隆春・山元悦子・千々岩弘一共著
    • Total Pages
      354
    • Publisher
      渓水社
  • [Book] 国語科教育実践・研究必携2009

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      学芸図書

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi