• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Research on the Practices Structure of Initial Social Studies Education after the World War II

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21530955
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

TANIMOTO Yoshihiko  宮崎大学, 大学院・教育学研究科, 名誉教授 (80041052)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords成立期社会科 / 未分科教育 / 直観科(全体教育) / 戦前の社会科 / 桜田小学校 / 東京第二師範学校女子部附属小学校 / 初等教育研究協議会
Research Abstract

The practices based on Initial Social Studies of Elementary School were combined and made activity examples and the practice examples that are recorded in a course of study and subjects based on the prewar empiricism education : Non-department education, an object lesson and social studies. The practices of Initial Social Studies switched it to a way of the constitution of the large unit method of California afterwards.

  • Research Products

    (2 results)

All 2011

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 東京第二師範学校女子部附属小学校(昭和21・22年度文部省実験学校)の公開授業・単元構成の特質-東京女高師附属小の直観科・社会科及び初等教育研究協議会等の影響の分析-2011

    • Author(s)
      谷本美彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-23
  • [Presentation] 東京都桜田小学校(昭和21~23年度東京都教育局指定実験学校)における最初の社会科授業・研究公開授業・単元設定の特質-横川小学校の未分科教育・環境教育及び初等教育研究協議会等の影響の分析-2011

    • Author(s)
      谷本美彦
    • Organizer
      2011年度全国社会科教育学会第60回全国研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学大学院教育学研究科
    • Year and Date
      2011-10-09

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi