• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Research of the Environmental Design and the Educational Meaning on the Play Area and Garden in the Kindergarten

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21610013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Children studies (Studies of environment on children)
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

HAMADA Sumio  奈良女子大学, 名誉教授 (50113105)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MUTO Takashi  白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (40111562)
SETO Akiko  奈良女子大学, 生活環境学部, 教授 (60179348)
NISHIMURA Takuo  奈良女子大学, 文学部, 教授 (10228223)
MOTOYAMA Masako  奈良女子大学, 文学部, 准教授 (30335468)
AMAGASE Masahiro  奈良女子大学, 文学部, 准教授 (00254376)
SUZUKI Koshi  奈良女子大学, 文学部, 准教授 (40323282)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ASAO Takeshi  奈良女子大学, 文学部, 教授 (70184132)
SAKAI Atsushi  奈良女子大学, 理学部, 准教授 (30235098)
HORIKOSHI Norika  奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (80336247)
HIGASHIMURA Tomoko  奈良文化女子短期大学, 准教授 (30432587)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords園庭 / 環境デザイン / 生態システム論 / 子ども学 / 幼稚園
Research Abstract

The play area and garden in the kindergarten has functions as educational facilities and as social capitals. In this research, we investigated and inquiried the history of the kindergarten and play area, the feature of the gardening design in the present, and the using for children's plays and activities, and we clarified the environmental design and the educational meaning of the play area and garden

  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011

All Journal Article (6 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 幼稚園におけるアートワークショップと園環境:保育者と子どもによる「発見」のプロセスから2012

    • Author(s)
      東村知子
    • Journal Title

      幼稚園園庭における環境デザインと教育的意義

      Pages: 6-20

  • [Journal Article] 園庭での投げる遊び:年長男児の事例から2012

    • Author(s)
      掘越紀香
    • Journal Title

      幼稚園園庭における環境デザインと教育的意義

      Pages: 56-63

  • [Journal Article] 園庭での活動における「境界」の生成と更新:ごっこ遊びを中心に2012

    • Author(s)
      本山方子
    • Journal Title

      幼稚園園庭における環境デザインと教育的意義

      Pages: 64-75

  • [Journal Article] 奈良女子高等師範学校附属幼稚園における園庭の歴史的変遷2012

    • Author(s)
      松田登紀
    • Journal Title

      幼稚園園庭における環境デザインと教育的意義

      Pages: 22-55

  • [Journal Article] 園庭研究会の記録2012

    • Author(s)
      西村拓生・麻生武・酒井敦・瀬渡章子・浜田壽美男・東村知子・免農晴菜・本山方子
    • Journal Title

      幼稚園園庭における環境デザインと教育的意義

      Pages: 94-121

  • [Journal Article] 子どもの活動をデザインする:幼稚園の遊びコーナーづくりを通した学生の学び2011

    • Author(s)
      東村知子
    • Journal Title

      奈良文化女子短期大学紀要

      Volume: 第42号 Pages: 107-123

  • [Presentation] 遊びつづけることの意味:年長児の事例から2011

    • Author(s)
      掘越紀香
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
  • [Presentation] アートワークショップにおける「作品性」と「介入」2011

    • Author(s)
      東村知子
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
  • [Book] 子どもが巣立つということ:この時代の難しさのなかで2012

    • Author(s)
      浜田壽美男
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      ジャパンマシニスト社
  • [Book] 「保育における発達援助」『保育の心理学II』2012

    • Author(s)
      掘越紀香
    • Total Pages
      106-123
    • Publisher
      光生館

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi