• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Long-Term Assessment Modell of College Student Survey Applied by Modern Test Theory

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21730674
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyushu University (2012)
Nagasaki University (2009-2011)

Principal Investigator

KIMURA Takuya  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (40452304)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Keywords項目反応理論 / 経年変化 / 大学生調査 / 項目間関連構造分析 / AHP / コンジョイント分析 / テキストマイニング
Research Abstract

Our Study developed Long-Term Assessment Modell of College Student Survey Applied by Modern Test Theory. We use the data of Japanese version of College Student Survey (JCSS) and JCIRP Freshman Survey (JFS). Through the analysis of this data, we found the decline of College Student satisfaction between freshman and sophomore.

  • Research Products

    (19 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (10 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 大学イメージのテキストマイニング--高大連携事業における印象変化の測定2012

    • Author(s)
      木村拓也
    • Journal Title

      東北大学大学院教育情報学研究部・教育部編『教育情報学研究』

      Volume: 第11号 Pages: 51-67

    • URL

      http://ir.library.tohoku.ac.jp/re/handle/10097/54493

  • [Journal Article] 大学満足度の学年変化とその規定要因の探索--項目反応理論とInterruptive Structual Modeling を用いた分析2012

    • Author(s)
      木村拓也
    • Journal Title

      International Society for Education(国際教育学会)編『クオリティ・エデュケーション』

      Volume: 4号 Pages: 73-92

    • URL

      http://sfi-npo.net/ise/quality_education/no4_downloadfile_4.pdf

  • [Journal Article] 『適応力』の育成という入学前教育の新たな視点2011

    • Author(s)
      木村拓也
    • Journal Title

      進研アド『Between』

      Volume: 2011年春号 Pages: 16-17

    • URL

      http://shinken-ad.co.jp/between/backnumber/pdf/2011_04_tokushu05.pdf

  • [Journal Article] 高校での探求学習経験が初年次学生に与える影響--JFS2008の結果から2010

    • Author(s)
      木村拓也
    • Journal Title

      International Society for Education(国際教育学会)編『クオリティ・エデュケーション』

      Volume: 3号 Pages: 77-94

    • URL

      http://sfi-npo.net/ise/quality_education/no3_downloadfile_6.pdf

  • [Journal Article] 項目反応理論を取り入れた簡易型ストレスコーピング尺度作成の試み2010

    • Author(s)
      松田幸久・田山淳・木村拓也・西浦和樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学附属発達科学研究所編『発達科学研究』

      Volume: 8号 Pages: 1-8

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110007617044

  • [Journal Article] 大学生調査から『学士力』を測る2009

    • Author(s)
      木村拓也・ 山田礼子
    • Journal Title

      進研アド『Between』

      Volume: 2009年冬号 Pages: 26-31

    • URL

      http://benesse.jp/berd/center/open/dai/between/2009/01/02kikaku2_01.html

  • [Journal Article] 高大接続情報を踏まえた大学教育効果の測定--潜在クラス分析を用いた追跡調査モデルの提案2009

    • Author(s)
      木村拓也・ 西郡大・山田礼子
    • Journal Title

      日本高等教育学会編『高等教育研究』

      Volume: 12号 Pages: 189-214

  • [Presentation] 高校生におけるAO入試イメージの経年変化--テキストマイニングによる検討2012

    • Author(s)
      木村拓也
    • Organizer
      日本教育社会学会 第64回大会、一般発表
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 大学と情報--入試・入学の現場から大学と情報--入試・入学の現場から2012

    • Author(s)
      木村拓也
    • Organizer
      東北大学大学院教育情報学研究部・教育部 創立10周年記念シンポジウム、依頼講演
    • Place of Presentation
      トラストシティカンファレンス仙台
    • Year and Date
      2012-10-20
  • [Presentation] The Classification of Japanese College Student Satisfaction--Using Latent Class Analysis though JCSS Data2011

    • Author(s)
      Kimura, T., & R. Yamada.
    • Organizer
      Association for Institutional Research 2011
    • Place of Presentation
      Tronto
    • Year and Date
      20110521-25
  • [Presentation] 大学入試の多様化時代における進路指導の意志決定--第3の格差としての「ガイダンス・ディバイド2011

    • Author(s)
      木村拓也
    • Organizer
      日本教育社会学会 第63回大会、一般発表
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2011-09-24
  • [Presentation] The Structure Analysis of College Student Satisfaction in Japan--The Study by Multi-level Model Analysis, Item Response Theory and Interpretive Structural Modeling Learning Outcome of College Students in Japan2010

    • Author(s)
      Kimura, T., & R. Yamada
    • Organizer
      Association for Institutional Research 2010
    • Place of Presentation
      Chicago
    • Year and Date
      2010-06-01
  • [Presentation] 大学生における認知的・情緒的発達の順序性--Interruptive StructuralModelingを用いた分析2009

    • Author(s)
      木村拓也
    • Organizer
      教育文化学会第19回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2009-09-23
  • [Presentation] 高校時代の探求学習経験が初年次学生に与える影響--JFS2008の結果から2009

    • Author(s)
      木村拓也・ 山田礼子
    • Organizer
      初年次教育学会第2回大会、自由研究発表
    • Place of Presentation
      関西国際大学
    • Year and Date
      2009-09-19
  • [Presentation] JCIRPから見た大学生の諸相--プロジェクト型大学生調査の目的・方法・課題2009

    • Author(s)
      山田礼子・木村拓也・古田和久・吉田文・杉谷祐美子
    • Organizer
      日本教育社会学会第60回大会、テーマ別部会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-09-13
  • [Presentation] 大学学習効果とその測定--測定方法の分類と概括2009

    • Author(s)
      木村拓也
    • Organizer
      依頼講演、日本学術会議、大学教育の分野別質保証の在り方検討委員会、質保証枠組み検討分科会、第4回分科会
    • Year and Date
      2009-05-27
  • [Presentation] JFS2008から見た新入生の学習行動・価値観2009

    • Author(s)
      山田礼子・吉田文・森利枝・杉谷祐美子・安野舞子・木村拓也
    • Organizer
      日本高等教育学会第12回大会、自由研究発表
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2009-05-23
  • [Book] 『大学生の環境意識と環境行動』調査報告書2013

    • Author(s)
      木村拓也
    • Total Pages
      1-76
  • [Remarks]

    • URL

      http://artsci.kyushu-u.ac.jp/~kimura/index.html

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi