• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Annual Research Report

理系分野における英語学術論文執筆のための教材と授業法の開発

Research Project

Project/Area Number 21820010
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

LEE Shzh-Chen Nancy  Kyoto University, 高等教育研究開発推進機構, 特定外国語担当講師 (60512308)

Keywords学術論文 / 教材開発 / Scientific writing
Research Abstract

本研究は理系英語学術論文執筆のための教材や指導法の開発を目的としている。学術論文の執筆は理系大学生にとって大きな課題である。大学生の論文能力が要求されている一方、執筆指導のためには、教員のノウハウが欠かせない。本研究は理系の英語教員にscientific writingの教材や教授法を提供し、他分野の英語教育の向上にも貢献したい。
1. 理系大学一年生のwritingを分析し、エラー傾向を解析した。
2. 日本国内出版した学術論文・理系学術論文に関する教科書10冊ほどを収集、検討した。
3. ステップ1やステップ2に基づき、教材を開発した。
4. 開発した教材を担当授業で実践させた(合計7コマ、通年授業)。
5. 研究の進行を英語教育学会で発表した:
(ア) CUE Conference(奈良、2009年10月)
(イ) JALT Conference(静岡、2009年11月)
6. 授業を通じて大学生が執筆したwritingを回収し、分析した。
7. 論文執筆の指導法を検討し、来年度のカリキュラムを作成した。

  • Research Products

    (3 results)

All 2010 2009

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Written peer feedback by EFL students : praise, criticism and suggestion2010

    • Author(s)
      Lee Nancy Shzh-chen
    • Journal Title

      Journal of Komaba English Education 1

      Pages: 129-139

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Peer feedback in EFL academic writing classes2009

    • Author(s)
      Lee Nancy Shzh-chen
    • Organizer
      JALT Conference
    • Place of Presentation
      Granship (静岡)
    • Year and Date
      2009-11-23
  • [Presentation] Peer review in EFL scientific writing classes2009

    • Author(s)
      Lee Nancy Shzh-chen
    • Organizer
      CUE Conference
    • Place of Presentation
      帝塚山学院大学 (奈良)
    • Year and Date
      2009-10-23

URL: 

Published: 2011-06-16   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi