2023 Fiscal Year Research-status Report
小学校英語教育におけるイントネーションの教育方法と教育効果に関する研究
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21K00672
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Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
湯澤 伸夫 宇都宮大学, 国際学部, 教授 (00220525)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
Fraser Simon 広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (10403510)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2025-03-31
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Keywords | 小学校英語教科書 / イントネーション / 教育方法 |
Outline of Annual Research Achievements |
今年度の成果は以下の2本の論文と口頭発表で公表した。 論文1:Nobuo Yuzawa (2023). The Intonation of Listing in English: With Some Implications for Teaching English to Japanese Elementary School Students. Journal of the School of International Studies, Utsunomiya University, 56, 81-88. 論文2:Nobuo Yuzawa, and Simon Fraser. (2024). Problems with Audio Recordings for Elementary School English Textbooks in Japan. Hiroshima Studies in Language and Language Education, Institutes for Foreign Language Research and Education, Hiroshima University, 27, 77-100. 口頭発表1:Nobuo Yuzawa. Toward a more effective method of teaching English intonation. The 7th Conference of the Japan Association of Language and Speech. 龍谷大学大阪梅田キャンパス. 2023年9月17日.
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.
Reason
教科書付属の音声教材のイントネーションに関する問題点はこれまでの研究で可能な限り調べつくしたが,教育効果に関しては時間確保の点から十分な研究が行われていない。
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Strategy for Future Research Activity |
本研究は本年度中には最終報告書を作成する予定である。
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Causes of Carryover |
教科書付属の音声教材のイントネーションに関する問題点はこれまでの研究で可能な限り調べつくしたが,教育効果に関しては時間確保の点から十分な研究が行われていない。また,海外の音声教育研究者の視点を反映させる必要性を痛感したため。
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Research Products
(3 results)