2023 Fiscal Year Final Research Report
Learning Environment Factors and Learners' Psychological Need Satisfaction
Project/Area Number |
21K00677
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Ohki Mitsuru 京都大学, 人間・環境学研究科, 名誉教授 (60129947)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ヴィエル エリック 東京藝術大学, 学内共同利用施設等, 助教 (00637308)
杉山 香織 西南学院大学, 外国語学部, 教授 (00735970)
堀 晋也 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 助教 (00737546)
ムートン ジスラン 琉球大学, グローバル教育支援機構, 非常勤講師 (20761365)
長野 督 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 名誉教授 (30312408)
西山 教行 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30313498)
柳 光子 愛媛大学, 法文学部, 教授 (60284387)
Graziani Jean 京都大学, 国際高等教育院, 特定講師 (60538437)
倉舘 健一 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 講師(非常勤) (70407138)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 学習環境要因 / オンライン授業 / 遠隔授業 / 対面授業 / 自己決定理論 / 動機づけ / 学習者の心理的欲求充足度 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine online classes in language teaching from a motivational perspective. The questionnaire conducted in this study, which aimed to investigate students' attitudes toward the French teaching format, was based on Deci & Ryan's self-determination theory, which serves as the theoretical framework of the study. The theoretical framework of this theory is Deci & Ryan's self-determination theory, which deals with motivation based on a scale of self-determination, which is the degree of recognition of one's own initiative in an activity. The factors that influence self-determination are basic psychological needs for competence, autonomy, and relationships, respectively. The study revealed that the form and content of online classes have various effects on learner motivation.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られた結果は、対面授業が中心となっている現在、教室での活動をより効率良くするためには「教室外でもできることは教室外で」という視点を持つことが改めて重要になることを示唆している。オーラル、非オーラルに関係なく、オンラインを活用して教室での活動の前に予習や下調べなどの準備に充てる、あるいは反対に復習や学習したことを応用した課題に取り組む回を設けるといったことが考えられる。コロナ禍での経験,そこで得られた知見やノウハウは今後の教育の基盤になりえるのではないだろうか。
|