• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Empirical study on equality and excellence at Baic Education Schools in the Republic of the Union of Myanmar

Research Project

Project/Area Number 21K02299
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

牟田 博光  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 特別研究員 (70090925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下田 敦子  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 准教授 (60322434)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywordsミャンマー連邦共和国 / 基礎教育 / 就学率 / 出席率 / 反事実的状況 / 地域間格差 / クーデター / 学習環境
Outline of Annual Research Achievements

2021年2月クーデター後のミャンマー連邦共和国の基礎教育の現状を明らかにするためには、各種資料に記載されている数値の多寡を何かと比較する必要がある。教育制度改革が進行中であること、2020年度は児童・生徒全員が留年となって新入生のKGがほぼ通常の倍になったことなどから、クーデター前後の数値を直接比較してもあまり意味がない。その為、クーデターによる混乱がなければ得られたであろう就学者数をまず推定して、それとの比較で2023年度の就学者数を評価した。在籍率(現実の在籍数/在籍数の傾向値)は全国平均で小学校課程87%、中学校課程65%、高校課程44%、全体75%と計算された。教育課程が高いほど、在籍率が低い。さらに、州・管区別の差が大きい。ネピドー特別区は小中高全体でも91%の値を示すのに対し、政治的混乱が見られるザガイン管区は27%、カヤ州では33%に過ぎない。
地域の政治状況によっては、学校に在籍はするものの、実際には登校しない、という行動を余儀なくされる場合もある。その典型はカヤ州で、実際の在籍者に占める出席者はほぼ半分である。実質登校者率は全国で72%と計算される。KGからG9まで就学する者は現状では就学予定人口全体の66%と計算され、クーデターがなければこの値は87%と計算されるところから、その差21%ポイントが政変の影響を受けたことになる。
基礎教育の仕上げである高等教育進学に必要なマトリキュレーション試験に関しては、受験者数が激減した。2020年から2022年、2023年にかけての受験生数の落ち込みは全国一定ではなく、政治状況によって州・管区による差が大きい。
全研究期間を通じ、民主化政権下で、コロナ禍前までは基礎教育学校における平等性と卓越性は著しく改善したが、2021年のクーデター以後、特に紛争地域において、多くの問題が生じた事を明らかにした。

  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] A study on factors affecting the academic achievements of fifth-grade students in the Republic of the Union of Myanmar - Secondary analysis of SEA-PLM 2019 -2024

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Jpurnal of Human Culture Studies

      Volume: 34 Pages: ー

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ミャンマー連邦共和国の言語補助教員配置政策の評価研究2023

    • Author(s)
      牟田 博光
    • Journal Title

      日本評価研究

      Volume: 23-1 Pages: 15-30

    • DOI

      10.11278/jjoes.23.1_15

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the learning environment in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33 Pages: 149-184

    • Open Access
  • [Journal Article] Regional differences in the advancement of students in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar - Analysis based on transition rates2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33 Pages: 42-62

    • Open Access
  • [Presentation] クーデター政権下でのミャンマーの教育-現状と課題-2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本比較教育学会
  • [Presentation] 現状に見るミャンマー連邦共和国の基礎・高等教育の課題2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] ミャンマー連邦共和国における大学合格基準変更が 合格者の男女比に及ぼす影響に関する研究2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本評価学会

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi