2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Negative Consumer Reaction and its Mitigation on CRM
Project/Area Number |
21K13392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
Ota Masaya 近畿大学, 産業理工学部, 准教授 (50756020)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | コーズ・リレーテッド・マーケティング / 選択 / 寄付 / 心理的距離 / コンジョイント分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined how the impact of CRM (Cause-Related Marketing) varies depending on the country of the donation recipient, targeting Japanese individuals. The choice based analysis was conducted using conjoint analysis. The results of the analysis confirmed that if a country perceived to be psychologically distant from Japan is set as the target of CRM donations, the effect on individual product selection of CRM alone would be negative. However, it was also confirmed that if such a country is perceived to be psychologically close, there is a possibility of a positive effect.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
CRMの効果に関する研究は、企業あるいは商品の購買態度へのポジティブな効果に焦点を当てたものとネガティブな効果に焦点を当てたものが存在している。本研究は後者の立場に立ち、日本人を対象に検証を行っており、必ずしも日本人を対象にCRMがポジティブな効果をもたらすものではないことを示したことにおいて学術的意義がある。また、SDGsに取り組む日本の企業が増えている現状の中、日本人が本当にCRMに対してポジティブな反応を示すのかどうかを検証することは社会的に意義があり、本研究ではその一端を担っている。
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