• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A comprehensive study toward the realization of a universal communication society based on the concept of yasashii-nihongo (easy Japanese)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22242013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

IORI ISAO  一橋大学, 国際教育センター, 教授 (70283702)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Atsushi  帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)
IWATA Kazunari  広島市立大学, 国際学部, 准教授 (70509067)
KAWAMURA Yoshiko  東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 教授 (40214704)
YAMAMOTO Kazuhide  長岡技術科学大学, 工学部, 准教授 (40359708)
YANAGIDA Naomi  関西学院大学, 日本語教育センター, 講師 (60635291)
USAMI Yo  大学共同利用機関法人人間文化研究機構 国立国語研究所, 日本語教育・情報センター, 准教授 (40293245)
MATSUDA Makiko  金沢大学, 留学生センター, 准教授 (10361932)
YUKAWA Takashi  長岡技術科学大学, 工学部, 教授 (70345536)
MIKAMI Yoshiki  長岡技術科学大学, 工学部, 教授 (70293264)
KANEDA Tomoko  学習院大学, 文学部, 教授 (50304457)
OZAKI Akito  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (60119659)
FUKUMURA Yoshimi  長岡技術科学大学, 工学部, 教授 (70377224)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywordsやさしい日本語 / 日本語教育 / 言語政策 / 自然言語処理 / 教材開発 / 書き換え支援システム / 接触場面 / コーパス
Research Abstract

We clarified the notion "yasashii nihongo(easy Japanese)" in this project and showed that there are three domains in "yasashii nihongo": 1)"yasashii nihongo" as a compensatory education, 2)that as a common language in the local society, and 3)that as a grammatical syllabus suitable for Japanese language teaching in it. We published two Japanese textbooks based on the concept of "yasashii nihongo" and held lectures and workshops more than 200 times over the country to convey a new method for local Japanese language teaching.
We also have struggled the standardization of rewriting patterns of official documents into "yasashii nihongo" and opened a corpus to the public which collects the rewordings of official documents by Japanese teachers who have more than 10 or more years' careers. We developed several tools supporting the rewriting and published an enlightening book summarizing researches on "yasashii nihongo" so far and showing some ways for which "yasashii nihongo" are heading.

  • Research Products

    (34 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 17 results) Presentation (5 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「やさしい日本語」研究の現状と課題2014

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 2号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「やさしい日本語」とは何か2013

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      「やさしい日本語」は何を目指すか

      Pages: 3-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「やさしい日本語」と接触場面2013

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      「やさしい日本語」は何を目指すか

      Pages: 79-95

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公文書書き換えコーパスの統語論的分析:受身を中心に2013

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      人文・自然研究

      Volume: 7号 Pages: 4-21

  • [Journal Article] 接触場面における母語話者のコミュニケーション方略に関する研究の動向と課題2013

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      関西学院大学日本語教育センター紀要

      Volume: 2号 Pages: 21-35

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における「文法」を問い直す2013

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      Romazi no Nippon

      Volume: 663号 Pages: 1-7

  • [Journal Article] 学会誌『日本語教育』展望―「日本語」分野―2012

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 153号 Pages: 25-39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新しい文法教育のパラダイム構築のための予備的考察2012

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日中言語研究と日本語教育

      Volume: 5号 Pages: 37-45

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育文法の現状と課題2012

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護師国家試験のための日本語教育文法:必修問題編2012

    • Author(s)
      岩田一成・庵功雄
    • Journal Title

      人文・自然研究

      Volume: 6号 Pages: 56-71

  • [Journal Article] 評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-2012

    • Author(s)
      宇佐美洋・田中真理・徳井厚子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 16号 Pages: 36-50

  • [Journal Article] 「やさしい日本語」を用いた公文書の書き換え:多文化共生と日本語教育文法の接点を求めて2011

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・森篤嗣
    • Journal Title

      人文・自然研究

      Volume: 5号 Pages: 115-139

  • [Journal Article] 100%を目指さない文法の重要性2011

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日本語教育文法のための多様なアプローチ

      Pages: 79-100

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語記述文法と日本語教育文法2011

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日本語教育文法のための多様なアプローチ

      Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育文法からみた「やさしい日本語」の構想―初級シラバスの再検討2011

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      語学教育研究論叢

      Volume: 28号 Pages: 255-271

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 職種別に見た滞日年数と言語能力の相関―日本語能力自己評価と言語行動可能項目数を指標として―2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 13(2) Pages: 97-106

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 産出のための日本語教育文法―「は」と「が」の使い分けを例として―2010

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      台湾日本語文学報

      Volume: 28号 Pages: 40-55

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語サービスにおける英語志向―「生活のための日本語:全国調査」結果と広島の事例から―2010

    • Author(s)
      岩田一成
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 13巻1号 Pages: 81-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「やさしい日本語」を用いたユニバーサルコミュニケーション実現のための予備的考察2010

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・筒井千絵・森篤嗣・松田真希子
    • Journal Title

      一橋大学国際教育センター紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 31-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「やさしい日本語」を書く際の配慮・工夫の多様なあり方

    • Author(s)
      宇佐見洋
    • Journal Title

      「やさしい日本語」は何を目指すか

      Pages: 219-236

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文法から見た「やさしい日本語」

    • Author(s)
      岩田一成
    • Journal Title

      「やさしい日本語」は何を目指すか

      Pages: 117-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 語彙から見た「やさしい日本語」

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      「やさしい日本語」は何を目指すか

      Pages: 99-115

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Automatic Easy Japanese Translation for information accessibility of foreigners2012

    • Author(s)
      Manami Moku, Kazuhide Yamamoto and Ai Makabi
    • Organizer
      Coling-2012 Workshop on Speech and Language Processing Tools in Education
    • Place of Presentation
      ムンバイ
    • Year and Date
      2012-12-08
  • [Presentation] やさしい日本語への書き換えリストの作成とその評価2012

    • Author(s)
      川村よし子・北村達也
    • Organizer
      2012年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2012-10-14
  • [Presentation] 難解文書の書き換えプロセスに見られる「評価」への意識2012

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      2012年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2012-10-14
  • [Presentation] 「やさしい日本語」の実相―受身の場合―2012

    • Author(s)
      庵功雄
    • Organizer
      2012年度日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2012-08-19
  • [Presentation] パネルディスカッション日日ほんやくコンニャクプロジェクト―「やさしい日本語」を用いたユニバーサルコミュニケーションを目指して―2010

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・筒井千絵・森篤嗣・松田真希子
    • Organizer
      2010年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-05-23
  • [Book] 「やさしい日本語」は何を目指すか2013

    • Author(s)
      庵功雄・イ・ヨンスク・森篤嗣編著
    • Total Pages
      1-351
    • Publisher
      ココ出版
  • [Book] 日本語教育・日本語学の「次の一手」2013

    • Author(s)
      庵功雄
    • Total Pages
      1-207
    • Publisher
      くろしお出版
  • [Book] 上級日本語文法演習まとまりを作る表現2012

    • Author(s)
      庵功雄・三枝令子
    • Total Pages
      1-84
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
  • [Book] 日本語教育文法のための多様なアプローチ2011

    • Author(s)
      森篤嗣・庵功雄編著
    • Total Pages
      1-357
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Book] にほんごこれだけ!22011

    • Author(s)
      庵功雄監修
    • Total Pages
      1-103
    • Publisher
      ココ出版
  • [Book] にほんごこれだけ!12011

    • Author(s)
      庵功雄監修
    • Total Pages
      1-95
    • Publisher
      ココ出版
  • [Remarks]

    • URL

      http://www13.plala.or.jp/yasashii-nihongo/

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi