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2012 Fiscal Year Final Research Report

Study on Merchandising Process Innovation in Retailing

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330131
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

TAKASHIMA Katsuyoshi  神戸大学, 大学院・経営学研究科, 教授 (30197090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HIRANO Mitsutoshi  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
MINAMI Chieko  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
NISHIMURA Junji  甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)
KONDO Kimihiko  小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (10205552)
MATSUO Makoto  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (20268593)
KIM Woonho  日本大学, 商学部, 准教授 (10410383)
INOGUCHI Junji  小樽商科大学, 商学研究科, 准教授 (40405486)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords小売業 / 仕入活動 / プロセス革新 / マーチャンダイジング / 部門間連携
Research Abstract

We conducted surveys of merchandise division heads at Japaneseretail companies to verify the hypotheses regarding merchandising process innovation, and did case studies of process innovation in apparel retailersand drugstore chains. Based on these surveys, the research on the relationship between inter-organizational alliances and cross-functional cooperation regarding merchandising process innovation in retailing were published as research papers in refereed journals.

  • Research Products

    (65 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (39 results) (of which Peer Reviewed: 16 results) Presentation (24 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Learning Oriented Sales Management Control: The Case of a Pharmaceutical Company2013

    • Author(s)
      Makoto Matsuo, Katsuo Hayahawa and Katsuyoshi Takashima
    • Journal Title

      Journal of Business to Business Marketing

      Volume: Vol.20 Pages: 21-31

    • DOI

      DOI:0.1080/ 051712X.2012.690174

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売企業における革新的仕入行動の考察2013

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 15巻1号 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売業における依存度管理戦略の展開2013

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 128号 Pages: 38-49

  • [Journal Article] The Effects of the PDCA Cycle and OJT on Workplace Learning2013

    • Author(s)
      Makoto Matsuo and Jun Nakahara
    • Journal Title

      The International Journal of Human Resource Management

      Volume: Vol.24 Pages: 195-207

    • DOI

      DOI:10.1080/ 09585192.2012.674961

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売業における価値共創 -経験価値のマネジメント-2013

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 32巻4号 Pages: 50-62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CRMにおける組織能力2013

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      小樽商科大学ビジネス創造センター・ディスカッションペーパー・シリース

      Volume: 154巻 Pages: 1-17

  • [Journal Article] 小売企業のCRM活動と需要管理能力2013

    • Author(s)
      金雲鎬
    • Journal Title

      流通情

      Volume: 44巻 Pages: 4-12

  • [Journal Article] プラットフォームと流通・商業の親和性2013

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南大学ビジネス・イノベーション研究所編『ビジネス・イノベーションのプラッ トフォーム』同文舘出版

      Pages: 21-39

  • [Journal Article] 「多様な正社員」と雇用の境界- 三層労働市場モデルからの分析-2013

    • Author(s)
      平野光俊
    • Journal Title

      上林憲雄編著『変貌する日本型経営- グローバル市場主義の進展と日本企 業- 』第9章所収

      Pages: 177-197

  • [Journal Article] Human Resources Depatrments of Japanese Corporations: Have Their Roles Changed ?2013

    • Author(s)
      Mitsutoshi Hirano
    • Journal Title

      Japan Labor Review

      Volume: 10-1 Pages: 81-103

  • [Journal Article] Strategies within Japanese Apparel Manufacturers2012

    • Author(s)
      Junji Inoguchi, Kazukata Komiya,Woonho Kimand Takuya Urakami
    • Journal Title

      The Research Journal of Costume Culture

      Volume: 20-3 Pages: 443-450

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 顧客情報活用による小売企業の競争基盤構築- オギノのCRM戦略2012

    • Author(s)
      金雲鎬
    • Journal Title

      季刊 ビジネス・インサイト

      Volume: 19巻 Pages: 11-13

  • [Journal Article] 顧客情報の活用2012

    • Author(s)
      金雲鎬
    • Journal Title

      碩学社 清水信年「1からのリテール・マネジメント」

      Volume: 第11章 Pages: 173-187

  • [Journal Article] サービス品質と顧客満足2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 14巻特別号 Pages: 1-15

  • [Journal Article] サービスマーケティングにおける『価値共創』とリサーチ2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      マーケティング・リサーチャー

      Volume: 118巻 Pages: 10-15

  • [Journal Article] BtoBマーケティングにおけるサービス志向アプローチの課題と可能性2012

    • Author(s)
      南知惠子 西岡健一 坂間十和子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 205号4巻 Pages: 10-22

  • [Journal Article] Value Creation in Reciprocal Process of Solutions2012

    • Author(s)
      Chieko Minamiand Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The Journal of Japanese Operations Management and Strategy

      Volume: 3-1 Pages: 74-90

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Information Transparency in SME Network Relationships: Evidence from a Japanese Hosiery Firm2012

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka and John Dawson
    • Journal Title

      International Journal of Logistis Research and Application

      Volume: 15-6 Pages: 405-423

    • DOI

      DOI:10.1080/ 13675567.2012749848

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売市場における価格競争と差別化戦略2012

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 第205巻第3号 Pages: 1-13

  • [Journal Article] 社員格付原理としての役割主義の機能要件-人事部の権限と体制に着目して-2012

    • Author(s)
      江夏幾多郎・平野光俊
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 45-3 Pages: 67-79

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーケティング・ミックス編集とブランド構築の可能性に関する事例研究‐「堂島ロール」成長の源泉‐2012

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 52-4 Pages: 31-58

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] (株)モンシュシュのマーケティング戦略とその源泉:同胞ネットワーク非利用の意味について2012

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南大学総合研究所研究叢書

      Volume: No.112 Pages: 5-28

  • [Journal Article] POS情報開示が生み出す協調と競争2012

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      季刊ビジネス・インサイト

      Volume: 19-4 Pages: 4-7

  • [Journal Article] 脱コモディティ化と「久保田」ブランドの構築2012

    • Author(s)
      松尾睦・高嶋克義
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 124巻 Pages: 102-113

  • [Journal Article] CRMにおける顧客関係のマネジメント2011

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      小樽商科大学ビジネス創造センター・ディスカッションペーパー・シリーズ

      Volume: No.143 Pages: 1-18

  • [Journal Article] 市場志向研究の現状と課題2011

    • Author(s)
      猪口純路
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 31-3 Pages: 119-131

  • [Journal Article] 市場志向における連動型事業システム--アパレル加工企業 (株)ニッセンの事例を通じて2011

    • Author(s)
      猪口純路
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 13-3 Pages: 21-37

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implementation of Market Orientation in Small Sized Company: Case Study on a Japanese Apparel Manufacturer2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi
    • Journal Title

      International Journal of Emerging Science

      Volume: 1-3 Pages: 200-210

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modularization of Work and Skills Evaluations: Two Casesof IT Companies2011

    • Author(s)
      Naoki Senda Park Hongmoon and Mitsutoshi Hirano
    • Journal Title

      Japan Labor Review、 Japan Labor Review

      Volume: 8-3 Pages: 6-27

  • [Journal Article] サービス・イノベーションIKEAJapanの事例 -グローバル製造小売業におけるサービス・イノベーション-、内閣府経済社会総合研究所発行2011

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      サービス・イノベーション制作に関する国際共同研究報告書

  • [Journal Article] A Longitudinal Study of the Impact of Inter-Relationships in Retail Solution2011

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The Proceedings of 16th European Association of Education and Research in Commercial Distribution

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Too Much of Something Can Be a BAD Thing: Using IT to Improve Queuing Performance in Beisia Supermarket, Japan2011

    • Author(s)
      Janet Godsell, Mark Johnson, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      Proceedings of 4th EurOMA's International Forum on Service Operations Management

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 改善志向の営業プロセス管理-日本べーリンガーインゲルハイムの事例-2011

    • Author(s)
      松尾睦・早川勝夫・高嶋克義
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 第30巻第3号 Pages: 67-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Competitive Advantage of the Regional Convenience Store Chain in Japan;Knowledge Exploration and Exploitation Based on Market Orientation2011

    • Author(s)
      Inoguchi Junji
    • Journal Title

      Proceeding Paper for 10th International Research Conference on Quality, Innovation and Knowledge Management

  • [Journal Article] Diversification of Employment Categories in Japanese Firms and Its Functionality: A Study Based on The Human Resource Portfolio System, Bebenroth, Ralf and Kanai Toshihiro eds.2011

    • Author(s)
      Hirano Mitsutoshi
    • Journal Title

      Challenges of Human Resource Management in Japan, Routledge

      Pages: 188-209

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] When the Best Packaging Is No Packaging2010

    • Author(s)
      Chieko Minami(co-authored with Davide Pelegrini, Itoh Munehiko)
    • Journal Title

      International Commerce Review: ECR Journal

      Volume: 9-1 Pages: 59-65

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本版顧客満足度指数(JCSI)のモデル開発とその理論的な基礎2010

    • Author(s)
      南知惠子(共著者:小川孔輔)
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 117巻 Pages: 4-19

  • [Journal Article] サービス・ドミナント・ロジックにおけるマーケティング論発展の可能性と課題2010

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 201巻第1号 Pages: 65-77

  • [Journal Article] マクロ視点からみた流通構造の変化に関する一考察2010

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南大学経営学会編『経営学の伝統と革新』千倉書房

      Pages: 305-323

  • [Presentation] Cross-Functional Communication Behaviors in Japanese Industrial Company : The Moderating Role of Alternatives2012

    • Author(s)
      Eunji Seo and Katsuyoshi Takashima
    • Organizer
      2012 Global Marketing Conference at Seoul
    • Place of Presentation
      COEX Seoul, Korea
    • Year and Date
      20120719-22
  • [Presentation] Creating Customer Value through Retail Management in a Global Context: The Case of IKEA Japan2012

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura and Chieko Minami
    • Organizer
      Global Marketing Conference KSMS-JSMD Joint Symposium
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      20120719-22
  • [Presentation] Unifying Service Operations and Marketing with ' Branded Format ' Strategy2012

    • Author(s)
      Chieko Minamiand Fumikazu Morimura
    • Organizer
      Production & Operations Management World Conference2012(招待講演)
    • Place of Presentation
      Amsterdam, Netherlands
    • Year and Date
      20120701-05
  • [Presentation] 製造小売業の制約条件からみた競争行動2012

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本学術振興会産業構造・中小企業第18 委員会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2012-11-12
  • [Presentation] 価値共創と顧客価値の設定-IKEA と Beisia の事例2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海道道民活動センターかでる 2・7
    • Year and Date
      2012-05-26
  • [Presentation] 製造小売における市場競争2012

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会1月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター
    • Year and Date
      2012-01-21
  • [Presentation] マーケティング戦略における組織と資源の再検討2011

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会全国研究報告会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2011-12-17
  • [Presentation] 流通構造の日本的特徴について2011

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会1月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター
    • Year and Date
      2011-11-22
  • [Presentation] Strategies within Japanese Apparel Manufacturers2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi, Kazutaka Komiya, Woonho Kim, Takuya Urakami
    • Organizer
      International Textiles andCostume Congress
    • Place of Presentation
      Bandung Institute of Technology, Indonesia
    • Year and Date
      2011-10-25
  • [Presentation] 小売企業における組織アーキテクチャとマーチャンダイジング行動2011

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大坂市立大学文化交流センター
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] A Longitudinal Study of the Impact of Inter-Relationships in RetailSolution2011

    • Author(s)
      Chieko Minamiand Kenichi Nishioka
    • Organizer
      16th European Association of Education and Research in CommercialDistribution
    • Place of Presentation
      University ofParma, Itay
    • Year and Date
      2011-06-30
  • [Presentation] Implementation of Market Orientation: the Case Study of an Apparel Manufacturer in Japan2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi
    • Organizer
      The SIBR Conference 2011 on Interdisciplinary Business & Economic Research
    • Place of Presentation
      Ambassador Hotel Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2011-06-18
  • [Presentation] Analysis of Market Orientation in Small Sized Company: Case Study on a Japanese Apparel Manufacturer2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi
    • Organizer
      International Conference on Management 2011
    • Place of Presentation
      Hydro Hotel、 Penang, Malaysia
    • Year and Date
      2011-06-14
  • [Presentation] Transformation from Responsive Market Orientation to Proactive Market Orientation; Case Study of the Japanese Apparel Textile Manufacturer2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi
    • Organizer
      2nd Asian Conference on Social Science
    • Place of Presentation
      Ramada Hotel Osaka Japan
    • Year and Date
      2011-06-03
  • [Presentation] サービス業におけるCRMの構造と成果2011

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] サービス・イノベーション政策に関する国際共同研究:イケアの事例2011

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      内閣府経済社会総合研究所製造業セミナー・組織学会共催
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2011-02-16
  • [Presentation] Competitive Advantage of the Regional Convenience Store Chain in Japan;Knowledge Exploration and Exploitation Based on Market Orientation2011

    • Author(s)
      Junji Inoguchi
    • Organizer
      10thInternational Research Conference on Quality, Innovation and Knowledge Management
    • Place of Presentation
      Sunway Resort&Spa、 Monash University, Sunway, Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2011-02-16
  • [Presentation] 日本版顧客満足度指数と消費者行動研究2010

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 兵庫
    • Year and Date
      2010-11-06
  • [Presentation] Japanese Apparel Industry:A Recent Survey of Wholesalers and Manufacturers2010

    • Author(s)
      Urakami, T., Komiya, K.,Kim, W.,Inoguchi, J.
    • Place of Presentation
      Sookmyung Women's University, Seoul, Korea
    • Year and Date
      2010-10-02
  • [Presentation] 流通産業の中期展望-流通業の環境変化と成長可能性-2010

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本学術振興会産業構造・中小企業第18委員会夏季ワークショップ
    • Place of Presentation
      ウエルネス熱海
    • Year and Date
      2010-08-30
  • [Presentation] Integrating CRM with Supply Chain Management in Retail Environment, European Institute of Retailing and Services Sciences2010

    • Author(s)
      Chieko Minami (co-authored with Kenichi Nishioka, John Dawson)
    • Organizer
      17th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Marriot Hotel Istanbul, Turke
    • Year and Date
      2010-07-14
  • [Presentation] 業態研究のフロンティア -革新の組織能力の視点から-2010

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会第60回全国研究大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Presentation] マーケティング論における今後の研究課題2010

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会 招待講演
    • Place of Presentation
      東洋大学,東京
    • Year and Date
      2010-05-29
  • [Presentation] 日本版顧客満足度指数開発-指数開発と学界・産業界における意義-2010

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター
    • Year and Date
      2010-04-17
  • [Book] 現代商業学新版2012

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] マーケティング New Liberal Arts Series2010

    • Author(s)
      南 知惠子(池尾恭一・青木幸弘・井上哲浩との共著)
    • Total Pages
      674
    • Publisher
      有斐閣

URL: 

Published: 2014-08-29  

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