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2012 Fiscal Year Final Research Report

Construal Level Theory and the Determining Factors of Customer Satisfaction

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330134
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

ABE Shuzo  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (30060015)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ABE Makoto  東京大学, 経済学研究科, 教授 (70302677)
ISHII Hiroaki  千葉商科大学, サービス創造学部, 専任講師 (50548716)
ISHIDA Daisuke  早稲田大学, 商学学術院, 助教 (80507872)
ONZO Naoto  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (70194652)
SUNAGA Tsutomu  関西学院大学, 商学部, 准教授 (20438914)
TAKEMURA Kazuhisa  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (10212028)
TOGAWA Taku  早稲田大学, 商学学術院, 助手 (10636848)
MORIGUCHI Takeshi  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (70298066)
YASHIMA Akira  早稲田大学, 商学学術院, 助手 (30583223)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords解釈レベル理論 / 顧客満足 / 選好逆転 / 比較の方向性 / 心理的距離 / 意思決定 / 消費者行動
Research Abstract

Based on a hypothesis that consumers’ evaluation and choice behavior becomes more abstract when psychological distance (time, space, degree of intimacy etc.) is large, we investigated the determining factors of customer satisfaction across various purchase situations and obtained supportive results. Also, we have made some progress in measuring abstractness of consumers’ thinking.

  • Research Products

    (23 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 購買時における解釈レベルと消費者の製品評価2012

    • Author(s)
      須永努・石井裕明
    • Journal Title

      市場創造研究

      Volume: 2 Pages: 4-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費者行動研究における解釈レベル理論の展開2012

    • Author(s)
      須永努・石井裕明
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 263 Pages: 23-29

  • [Journal Article] 解釈レベル理論を用いた消費者行動の分析2011

    • Author(s)
      阿部周造・守口剛・恩蔵直人・竹村和久
    • Journal Title

      行動経済学

      Volume: 3 Pages: 178-182

    • URL

      https://www.jstage.jst.go.jp/article/jbef/3/0/3_0_178/_pdf

  • [Journal Article] 消費者の意思決定プロセスの特徴と理論2011

    • Author(s)
      竹村和久
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 43 Pages: 34-50

  • [Journal Article] "100 人に1 人がタダ"はなぜ魅力的なのか~行動経済学で考える価格効果~2011

    • Author(s)
      守口剛
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 43 Pages: 51-61

  • [Presentation] Preference Reversal : Perspective from Generalized Construal Level Theory2013

    • Author(s)
      Abe, Makoto
    • Organizer
      International Conference on Business Economics, and Information Technology 2013
    • Place of Presentation
      Cairns, Australia
    • Year and Date
      2013-03-19
  • [Presentation] Individual differences in construal level and decision making2012

    • Author(s)
      Ideno, Takashi, Shigetaka Okubo, Yuki Tamari, Kazuhisa Takemura, and Shuzo Abe
    • Organizer
      XXX International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Cape Town, South Africa
    • Year and Date
      2012-07-24
  • [Presentation] Primary attributes and secondary attributes in consumer decision making: Examination of construal level theory2012

    • Author(s)
      Shigetaka Okubo, Kazuhisa Takemura, and Shuzo Abe
    • Organizer
      XXX International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Cape Town, South Africa
    • Year and Date
      2012-07-24
  • [Presentation] How Strong is the Effect of Construal Level Theory?2012

    • Author(s)
      Abe, Shuzo
    • Organizer
      Global Marketing Conference at Seoul
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      2012-07-20
  • [Presentation] 解釈レベル理論と消費者行動の国際比較2012

    • Author(s)
      阿部周造・奥瀬喜之
    • Organizer
      第44回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2012-06-03
  • [Presentation] 他者との心理的距離が贈与品購買行動に与える影響2012

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩蔵直人・阿部周造
    • Organizer
      第44回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2012-06-03
  • [Presentation] 時間選好率を考慮した解釈レベル理論の拡張 : 一般化解釈レベル理論2011

    • Author(s)
      阿部誠・守口剛・八島明朗
    • Organizer
      日本行動経済学会第5回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-12-10
  • [Presentation] 購入時における心理的距離と消費者購買意思決定2011

    • Author(s)
      須永努・石井裕明
    • Organizer
      行動経済学会第5回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-12-10
  • [Presentation] 選択肢の比較と解釈レベル理論2011

    • Author(s)
      阿部周造
    • Organizer
      第42回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-26
  • [Presentation] 贈与先との心理的距離が製品選択に与える影響―社会的距離とパッケージの外観との関係―2011

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩蔵直人
    • Organizer
      第42回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-26
  • [Presentation] 消費者の意思決定における本質的属性と副次的属性2011

    • Author(s)
      竹村和久・大久保重孝・井出野尚・玉利祐樹・阿部周造
    • Organizer
      第42回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-26
  • [Presentation] 解釈レベル理論を用いた消費者行動の分析2010

    • Author(s)
      阿部周造・守口剛・恩蔵直人・竹村和久
    • Organizer
      行動経済学会第4回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2010-12-04
  • [Presentation] 時間的距離の違いによる消費者の評価・選択軸の変化~解釈レベル理論による検証~2010

    • Author(s)
      八島明朗・石井裕明・阿部周造
    • Organizer
      第41回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2010-11-07
  • [Presentation] 消費者の評価・選択軸の変化と解釈レベル理論2010

    • Author(s)
      石井裕明・阿部周造・守口剛・恩蔵直人・竹村和久
    • Organizer
      第40回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      駒沢大学
    • Year and Date
      2010-05-09
  • [Book] 消費者の意思決定におよぼす現象 『新・消費者理解のための心理学』 (杉本徹雄(編))2012

    • Author(s)
      竹村和久
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      福村出版
  • [Book] 消費者行動論―購買心理からニューロマーケティングまで2012

    • Author(s)
      守口剛・竹村和久
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      八千代出版
  • [Remarks] (1)公開シンポジウム「解釈レベル理論と消費者行動研究」を2011年7月30日に早稲田大学にて実施

  • [Remarks] (2)公開シンポジウム「解釈レベル理論を用いた消費者行動研究~国際比較を中心として~」を2012年9月29日に早稲田大学にて実施

URL: 

Published: 2014-08-29  

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