• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Developing community empowerment model for supporting practice of transition

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

MIYAZAKI Takashi  北海道大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (10190761)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISHIGURO Hiroaki  立教大学, 文学部, 教授 (00232281)
OHTAKA Kendo  聖学院大学, 政治経済学部, 教授 (00364323)
TAKEDA Ruiko  清泉女学院短期大学, 准教授 (20442171)
MUKAIYACHI Ikuyoshi  北海道医療大学, 教授 (00364266)
HUJII Atsushi  立教大学, コミュニティ政策科学部, 教授 (60292190)
FUZINO Yuki  札幌学院大学, 人文学部, 准教授 (60322781)
YOKOI Toshirio  北海道大学, 大学院・教育学研究院, 教授 (40250401)
HIOKI Masayo  北海道大学, 大学院・教育学研究院, 助手 (80528307)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKA Makiko  北海道大学, 大学院・文学研究科, 教授 (00172255)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywordsコミュニティ・エンパワメント / 非決定空間 / 分散性 / 相同性 / エディター / ブローカー / 移行支援
Research Abstract

The purpose of this research was to clarify the nature of community that enables the self-independence of its members. What we have found are the followings:
1) A community that can emancipate participants is one with a loose coupling among participants and between participants and community. We can call this function Non-determined zone. 2) Essential moments of this function are dispersibility and homology. Dispersibility refers to distributed processes organizing learning, and homology those that provide for the possibilities of sympathizing and synchronizing among independent participating agents. The conditions of making homology relate to the following: reversing dominant values, creating a new culture and the compounded structure of communities of practice. 3) The role of support staff in this space is that of 'editor' rather than designer. Each participant can become a designer of their own life story under such an editor.

  • Research Products

    (24 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 『中間地帯』の再建による社会空間の変容2013

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      日本社会教育学会60周年記念出版部会『希望への社会教育』東洋館出版社

      Pages: 99-116

  • [Journal Article] 意味空間と しての場の発展論理2013

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 第31号 Pages: 1-9

  • [Journal Article] 能力の協働性 : 麦の郷の実践を手がかり に2013

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      所報協同の発見

      Volume: No248 Pages: 7-13

  • [Journal Article] コミュニティ・エンパワメントの論理2013

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 第1号 Pages: 1-19

  • [Journal Article] 地域自治の主体形成と住民の学習~箕面市北芝地区の実践を踏まえて~2012

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      第24回現代生涯学習研究セミナー報告書

      Pages: 5-23

  • [Journal Article] 協同労働と 創造的学習2012

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      協同組合経営研究誌第640号

      Pages: 14-21

  • [Journal Article] 経済学・哲学草稿における人間存在論2012

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 116号 Pages: 141-155

  • [Journal Article] 高校中退者の中退後支援の課題-ライフコース形成空間に着目して-2011

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      Business Labor Trend

      Volume: 439 Pages: 3-8

  • [Journal Article] 「ボーダーレス」下における学校の限界線の拡張可能性2011

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 78(2) Pages: 126-137

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若者問題が提起する教育実践の課題2010

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2010 年 6 月号 Pages: 81-89

  • [Journal Article] 転換期における公民館実践の可能性2010

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 2010 年 9 月号 Pages: 5-13

  • [Presentation] 重なり合うコミュニティ2013

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      日本協同組合学会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2013-10-05
  • [Presentation] コミュニティエンパワメントの論理-支援者は非決定空間をいかに生み出すか2013

    • Author(s)
      武田るい子・ 日置真世
    • Organizer
      日本本社会教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2013-09-28
  • [Presentation] コミュニティ・エンパワメントにおける支援者の役割2013

    • Author(s)
      宮崎隆志・ 大高研道
    • Organizer
      日本本社会教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2013-09-28
  • [Presentation] Logic of community empowerment by facilitating negotiation of meaning2012

    • Author(s)
      Takashi Miyazaki ・ Ruiko Takeda ・ Kendo Otaka
    • Organizer
      The Fourth Asian Conference on Education
    • Place of Presentation
      Osaka(RAMADA Hotel)
    • Year and Date
      2012-10-25
  • [Presentation] コミュニティ・エンパワメントの論理2012

    • Author(s)
      宮崎隆志・ 武田る い子・ 大高研道・ 日置真世
    • Organizer
      第59回日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学釧路校
    • Year and Date
      2012-10-06
  • [Presentation] NPOの設立理念はどう伝わったか2012

    • Author(s)
      武田るい子
    • Organizer
      第14回NPO学会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島市)
    • Year and Date
      2012-03-17
  • [Presentation] 地域自治の主体形成と住民の学習-箕面市北芝地区の事例から-2012

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      現代生涯学習セミナー
    • Place of Presentation
      昼神温泉観光センター(長野県阿智村)
    • Year and Date
      2012-03-10
  • [Presentation] 意味形成空間としての場の発展論理2011

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学(川崎市)
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] Mediating communities in social inclusion interventions2011

    • Author(s)
      Takashi Miyazaki, Kendo Otaka:
    • Organizer
      ISCAR INTERNATIONAL CONFERENCE 2011
    • Place of Presentation
      Sapienza Univ.(Rome)
    • Year and Date
      2011-09-05
  • [Presentation] 発達の最近接領域の協働的創造の論理2010

    • Author(s)
      杉山晋平・ 宮崎隆志
    • Organizer
      日本社会教育学会第57回大会
    • Place of Presentation
      兵庫県神戸市, 神戸大学
    • Year and Date
      2010-09-19
  • [Presentation] 市原純 : "移行支援コミュニティとしての学校像の探求-コミュニティ・エンパワメントの視点から-"2010

    • Author(s)
      宮崎隆志・ 日置真世・ 横井敏郎, 杉山晋平
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島県東広島市, 広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
  • [Presentation] 学童保育の現代的意義2010

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      日本学童保育学会創立大会
    • Place of Presentation
      静岡県静岡市
    • Year and Date
      2010-06-22
  • [Remarks]

    • URL

      http://shakyo.edu.hokudai.ac.jp/

URL: 

Published: 2015-06-25   Modified: 2015-07-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi