• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

General Study on Ainu People's Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

NOMOTO Hiroyuki  首都大学東京, 首都大学東京, 准教授 (70261873)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HIROSE Kenichiro  鹿児島純心女子大学, 国際人間学部, 准教授 (80352491)
MAEDA Koji  早稲田大学, 教育総合科学学術院, 教授 (60219269)
HIROSE Takahito  宇都宮大学, 生涯学習教育研究センター, 教授 (30323322)
WAKAZONO Yushiro  北海道大学, アイヌ・先住民研究センター, 博士研究員
Research Collaborator SHIMIZU Yuji  少数民族懇談会, 会長
UENO Masayuki  早稲田大学, 兼任講師
SHIN Kison  西東京朝鮮第一初中級学校, 校長
TO Kutaho  中国, 赤峰学院教育科学学院, 講師
KO Keiran  筑波大学, 大学院
ゲーマン ジェフ  北海道大学, 准教授
JENNIFER Hixson  イリノイ大学, 非常勤
DAVID Adcock  アバナ成人教育センター, センタ長
PAUL Hixson  イリノイ大学, 教授
洪 〓柔  台湾, 国立曁南国際大学, 副教授
SANDRA L Morrison  ニュージーランド, ワイカト大学
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords多文化教育 / 多民族教育 / アイヌ民族 / 民族学校 / 民族大学 / バイリンガル教育
Research Abstract

The study was carried along three themes like as principles and systems of Ainu people’s education, practices of Ainu people’s education and education of indigenous people and minorities in foreign countries. Based on the results of the study, we could have concrete images of Ainu people’s school and university which Ainu peoples want to establish and could analyze on the educational board of Ainu people that would control and manage those institutions, and the contents and methods of Ainu people’s education.

  • Research Products

    (21 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] アイヌ民族教育委員会制度の検討2013

    • Author(s)
      野元弘幸、清水裕二
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 21-30

  • [Journal Article] ボリビアにおける先住民族大学2013

    • Author(s)
      野元弘幸
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 60-65

  • [Journal Article] ウレシパでつながるアイヌ民族と和人の若者-自己肯定感育む多文化共生の『育て合い』の学習-2013

    • Author(s)
      前田耕司
    • Journal Title

      日本学習社会学会編『学習社会研究』

      Volume: 第2号 Pages: 8-19

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 1980年以降のアイヌ民族活動の展開-アイヌ文化振興法を中心に-2013

    • Author(s)
      上野昌之
    • Journal Title

      1980年以降のアイヌ民族活動の展開-アイヌ文化振興法を中心に-

      Volume: 23号

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イオル構想と生涯学習2013

    • Author(s)
      若園雄志郎
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 43-50

  • [Journal Article] アイヌ民族に関する学習-宇都宮大学における取り組み-2013

    • Author(s)
      廣瀬隆人
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 51-59

  • [Journal Article] 朝鮮学校における民族教育2013

    • Author(s)
      慎基成
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 66-71

  • [Journal Article] 現代中国社会における少数民族の現状と教育課題-モンゴル民族教育の事例を中心として-2013

    • Author(s)
      套図格(トクタホ)
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 80-86

  • [Journal Article] 中国内モンゴル自治区におけるウランムチの歴史的変遷からみる文化活動の実態2013

    • Author(s)
      紅桂蘭
    • Journal Title

      アイヌ民族教育共同研究会編『アイヌ民族教育の課題と展望』

      Pages: 87-96

  • [Journal Article] オーストラリアにおける先住民族の教育支援システム-大学開放の視点から-2012

    • Author(s)
      前田耕司
    • Journal Title

      日本社会教育学会紀要

      Volume: No.48 Pages: 77-79

  • [Journal Article] カナダにおける先住民族の教育システム2012

    • Author(s)
      広瀬健一郎
    • Journal Title

      日本社会教育学会紀要

      Volume: 第48号

  • [Journal Article] 近代アイヌ差別の発生についての考察2012

    • Author(s)
      上野昌之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育研究科紀要

      Volume: 別冊第19号2 Pages: 37-48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アイヌ語の衰退と復興に関する一考察2011

    • Author(s)
      上野昌之
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要・人間学部篇

      Volume: 第11号 Pages: 211-224

  • [Journal Article] アイヌ民族教育研究の課題と方法

    • Author(s)
      野元弘幸
    • Journal Title

      首都大学東京都市教養学部人文・社会系『人文学報』

      Volume: 441号 Pages: 39-56

  • [Presentation] Problems and Prospects for Post-Secondary Ainu Indigenous Ecucational Programs: Borders and Crossing in Tertiary and Museum Internships in Hokkaido, Japan2012

    • Author(s)
      Gayman, Jeffry
    • Organizer
      11thAnnual Meeting of the American Anthropological Association
    • Place of Presentation
      San Francisco,USA
    • Year and Date
      2012-11-17
  • [Presentation] 大学開放としてのウレシパの取り組み--先住民族の自己肯定感を培う『育て合い』の学習2012

    • Author(s)
      前田耕司
    • Organizer
      大学開放としてのウレシパの取り組み--先住民族の自己肯定感を培う『育て合い』の学習
    • Place of Presentation
      大学開放としてのウレシパの取り組み--先住民族の自己肯定感を培う『育て合い』の学習
    • Year and Date
      2012-09-29
  • [Presentation] アイヌ語学習と言語権2012

    • Author(s)
      上野昌之
    • Organizer
      日本学習社会学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京未来大学
    • Year and Date
      2012-09-02
  • [Presentation] イオルの再生の現状と課題2011

    • Author(s)
      若園雄志郎
    • Organizer
      日本社会教育学会六月集会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2011-06-06
  • [Presentation] アイヌ民族教育研究の課題と方法2011

    • Author(s)
      野元弘幸
    • Organizer
      アイヌ民族教育研究の課題と方法
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2011-06-04
  • [Presentation] アイヌ民族の教育自治権回復の諸条件-カナダ先住民族教育史研究の立場から-2010

    • Author(s)
      広瀬健一郎
    • Organizer
      アイヌ民族教育研究会
    • Place of Presentation
      シャクシャイン記念館
    • Year and Date
      2010-07-24
  • [Book] 『生涯学習と多文化・多民族教育の研究』のうち「多文化・多民族教育をめぐる基本概念の検討」2013

    • Author(s)
      前田耕司、岩崎正吾
    • Total Pages
      158(26-35)

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi