• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

New Teaching Method for Fostering Rich Physical Expression of Children

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22500554
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Physical education
Research InstitutionAichi Toho University

Principal Investigator

FURUICHI Hisako  愛知東邦大学, 人間学部, 教授 (10031684)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ENDO Aki  武庫川女子大学, 文学部, 准教授 (30353006)
MATUYAMA Yumiko  四天王寺大学短期大学部, 保育科, 准教授 (90322619)
NAITO Maki  武庫川女子大学, 文学部, 非常勤講師 (10449580)
TANABE Shogo  四天王寺大学, 教育学部, 講師 (00512831)
BARA Chie  姫路獨協大学, 医療保健学部, 准教授 (40399134)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords幼児教育 / 身体教育学 / 保育内容 / 身体表現 / 双方向性
Research Abstract

To foster rich physical expression of children our study suggested a new method with interactive communications. The advantage of this method is that it can be applied anytime at anywhere for any ages of children. Based on the questionnaire result, we found nursery teachers’ attitude toward physical expression in point of “Understanding of Children’s Expression” and “Worries of Nursery Teachers.” In addition we created various teaching materials and tested their validity in nursery schools and published a textbook for physical expression as the findings of this research.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 身体表現の指導の現状に関する研究-保育者が指導する上で重要視し ている内容についてー2012

    • Author(s)
      田辺昌吾
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要

      Volume: 第54号 Pages: 271-279

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対話的・身体表現は導入の指導が難しいことから、保育現場で使える指導案が必要で・身体表現についての指導案な手法によるふれあい遊びの実践-幼稚園2歳児クラスの表現遊びを通してー2012

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大紀要(人文・社会科学)

      Volume: 59 Pages: 21-29

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ふれあれらを統合して、双方向性というベクトルを導き出し、身体表現の新しい見方を提案するとともに、子どもの豊かな身体表現をいつでも、だれでも、どこでも育てられることを発信できたことが大きな成果であった。いあそびにおける双方向性~手をつなぐ行為に着目して~2011

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大学教育学研究論文集

      Volume: 6 Pages: 21-29

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の身体表現の位置付け・保育所保育指針・幼稚園教育要領<研究のまとめ>異年齢集団によるふれあい遊びにおける相互行為の検討2010

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大紀要(人文・社会科学)

      Volume: 58 Pages: 23-3

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児の身体表現を喚起する補助この研究は、「双方向性の指導法を広めること」がこれからの仕事になる。そのための行為について」2012

    • Author(s)
      遠藤晶
    • Organizer
      日本保育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学.方策として次のような展開をしていきたい。
    • Year and Date
      2012-05-04
  • [Presentation] 幼児の双方向的な関係がもたらす身体表現の発達プロセス2012

    • Author(s)
      遠藤晶・古市久子・松山由美子・田辺昌吾・内藤真希
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
  • [Presentation] 身体表現の現状に関する調査(1)-子どもの表現理解より-2011

    • Author(s)
      田辺昌吾・江原千恵・内藤真希・古市久子・遠藤晶・松山由美子
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
  • [Presentation] 身体表現の指導の現状に関する調査(2)-保育者の「表現」における悩みよりー2011

    • Author(s)
      松山由美子・古市久子・遠藤晶・田辺昌吾・江原千恵・内藤真希
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
  • [Presentation] ふれあい遊びの双方向性がもたらす身体表現の効果2011

    • Author(s)
      古市久子・松山由美子・内藤真希・江原千恵・松山由美子・田辺昌吾
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-26
  • [Book] 保育表現技術2013

    • Author(s)
      古市久子編著・田辺昌吾・江原千恵内藤真希・松山由美子・遠藤晶
    • Total Pages
      3-175
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi