• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

International study on support system for foreign children's mother tongue education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22520536
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

MATSUDA Yoko  兵庫県立大学, 経済学部, 教授 (80239045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NOTSU Takashi  兵庫県立大学, 経済学部, 教授 (40218334)
KUBOTA Mayumi  関西大学, 総合情報学部, 教授 (20268329)
INUI Miki  兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (10379224)
Research Collaborator OCHIAI Tomoko  神戸大学, 国際協力研究科, 研究員 (50624938)
SUGINO Tatsumi  神戸大学, 国際協力研究科, 研究員 (40626470)
KITAYAMA Natsuki  甲南女子大学, 文学部, 非常勤講師
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords母語保持 / バイリンガル教育 / 学習支援
Research Abstract

This research focuses on the practical and theoretical issues for supporting mother tongue education in Japan, Australia, Canada and Thailand. Classroom management, educational activities, and parents and teachers’ thoughts were studied. We analyzed the importance of the awareness of mother tongues as ‘linguistic resources’, collaboration of schools and families, and some strategies to nurture self-esteem of the immigrant children. We created a website, the first of this kind in Japan, specifically targeting practical support of mother tongue study, in order to disseminate knowledge about mother tongue/ bilingual education and to create an information network.

  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2011 2010 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 多言語資源の開発をめざすオーストラリア-移民コミュニティ言語に関する政策をめぐって2011

    • Author(s)
      松田 陽子
    • Journal Title

      商大論集

      Volume: 第62巻第3号 Pages: 165-195

  • [Journal Article] タイにおける外国人児童の学校不就学の要因 - サムットサーコーン県におけるミャンマー系児童の事例より -2010

    • Author(s)
      野津 隆志
    • Journal Title

      タイ研究

      Volume: 第10号 Pages: 1-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化共生を目指した 外国人児童生徒の受け入れと課題-インクルーシブ教育の視点から-2010

    • Author(s)
      乾 美紀
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 59-76

  • [Presentation] タイの外国人児童支援ネットワーク-地域研究の視点からの教育開発研究2013

    • Author(s)
      野津 隆志
    • Organizer
      国際教育研究フォーラム、国際協力機構沖縄国際センター
    • Place of Presentation
      沖縄県
    • Year and Date
      2013-06-15
  • [Presentation] 多言語主義・多言語教育を問う2011

    • Author(s)
      松田 陽子
    • Organizer
      日本言語政策学会関西地区大会(シンポジウム報告)
    • Place of Presentation
      桃山学院大学、大阪府
    • Year and Date
      2011-06-26
  • [Presentation] ニューカマー児童生徒の教育問題への比較教育学的研究2010

    • Author(s)
      野津 隆志・乾 美紀
    • Organizer
      日本比較教育学会(ラウンドテーブル)
    • Place of Presentation
      神戸大学、神戸市
    • Year and Date
      2010-06-27
  • [Presentation] メコン川流域における越境児童・外国児童への教育協力-タイ・ラオスの調査報告2010

    • Author(s)
      野津 隆志・瀧田 修一・乾 美紀・チャリダー ピヤタムロンチャイ
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学、東京都
    • Year and Date
      2010-06-25
  • [Presentation] Supportsystems for language minorities inJapanese public schools:Based on the cases of Osaka and Hyogo2010

    • Author(s)
      松田 陽子・久保田 真弓
    • Organizer
      International Conference on Multi- cultural Education in Asia
    • Place of Presentation
      ウル、ハンヤン大学
    • Year and Date
      2010-05-14
  • [Remarks] 多文化な子どもの学び-母語を育む活動から」

    • URL

      http://education-motherlanguage.weebly.com

  • [Remarks] 「タイのニューカマー教育と NGO」

    • URL

      https://sites.google.com/site/notsu22/shin-take

  • [Remarks] 「タイのターク圏のミャンマー児童教育調査レポート(家族生活と言語)」

    • URL

      http://navian.cocolog-nifty.com/blog/cat22088098/index.html

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi