• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

英語習熟度の低い日本人大学生の中間言語に見られる借用を分析するためのコーパス構築

Research Project

Project/Area Number 22520573
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

内田 充美  大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (70347475)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山内 真理  千葉商科大学, 商経学部, 准教授 (40411863)
Keywords英語 / 大学英語教育 / 学習者コーパス / 共通語としての英語
Research Abstract

大学英語教育に課された使命のひとつである,英語作文能力育成のための指導をより効率的に行うために,本研究では,従来の英作文指導の方法では効果を上げることが難しい,習熟度の低い学習者の場合に的を絞り,克服されるべき問題点を整理し,優先順位を明らかにすることを目的としている.
今年度は,初年度の研究成果として収集した学習者の中間言語資料についての手作業による分析をさらに進行させた.初年度の研究の中で,克服されるべき問題点として浮上していた次の3点について,どのような状況でどのようなエラーとして現れる傾向があるのかを明らかにした.
(1)日本語に見られる話題化の「は」と統語的主語との混同
(2)既知情報省略の誤用
(3)述語の項構造の流用による混乱
(1)については,英語の動詞beの過剰使用に結びついていること,(2)については,接続詞を伴う重文・複文において後置された節に脱落現象が多く見られること,(3)については,心的状態を表す動詞などに特にエラーが多いこと,などである.
本研究のもうひとつの柱となる課題は,学習者の生成物(作文)を資料として蓄積していくための仕組みづくりである.今年度は,連携研究者である小島篤博氏の専門的知識と技術の提供により,授業支援システム(Moodle)上で行う学習活動のバックアップデータから中間言語資料を効率的に抽出するプログラムを完成させた.
また,資料を得るための学習活動が,学習者間の人間関係の形成にも貢献し,学習の動機づけになるという予測外の効果があることが示唆された.
以上の研究成果を国内外の学会で発表し,論文にまとめ,公刊した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

およそ当初の計画どおりに進行している.

Strategy for Future Research Activity

データの収集と分析をこれまで順調に行ってきた.次年度より研究分担者として上述の小島氏を迎え,データ抽出ツールの完成と公開を目指す.学習者の中間言語に見られる統語的借用の分析の面では,これまでに得た観察結果を,言語類型論/対照言語学の知見を援用することにより,より一般的な言語学的議論に発展させる可能性をも探る.同時に,日々の授業実践を通して,効果的な指導の方策を探るべく,授業支援システム(Moodle)やブログなどを用いた学習者へのフィードバック方法を試行していく.指導効果をどう測定/評価するのかについても検討を始める.国内外での学会で成果を発表する.

  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] Creating personal bonds among students through outside-class writing activities using LMS : A test case report from an English classroom at a Japanese university2012

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida
    • Journal Title

      2012 Conference Proceedings, Hawaii International Conference on Education

      Pages: 248-249

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of L1-influenced syntactic errors in Japanese university students' writing2012

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida, Mari Yamauchi
    • Journal Title

      2012 Conference Proceedings, Hawaii International Conference on Education

      Pages: 250-212

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の中間言語にみられるL1の痕跡2011

    • Author(s)
      山内真理, 内田充美
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 49 Pages: 43-56

  • [Journal Article] LMSを利用した学習者コーパス構築のための教室外英作文活動2011

    • Author(s)
      内田充美, 山内真理
    • Journal Title

      言語文化学研究英米言語文化編

      Volume: 7 Pages: 66-88

  • [Presentation] Moodleを活用した授業外学習活動の運営と支援2012

    • Author(s)
      内田充美, 小島篤博
    • Organizer
      The 4th Moodle Moot in Japan Moodle Teachers, Administrators & Developers Conference
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2012-02-22
  • [Presentation] Creating personal bonds' among students through outside-class writing activities using LMS : A test case report from an English classroom at a Japanese university2012

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida
    • Organizer
      The Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Beach
    • Year and Date
      2012-01-07
  • [Presentation] Analysis of L1-influenced syntactic errors in Japanese university students' writing2012

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida, Mari Yamauchi
    • Organizer
      The Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Waikiki Beach Marriott
    • Year and Date
      2012-01-05
  • [Presentation] Introducing intermediate-level Japanese university students to World Englishes2011

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida
    • Organizer
      The Third Asian Conference on Education 2011
    • Place of Presentation
      The Ramada Osaka
    • Year and Date
      2011-11-28
  • [Presentation] Small-scale building of learner corpora for study of syntactic errors made by Japanese learners of English2011

    • Author(s)
      Mitsumi Uchida, Mari Yamauchi
    • Organizer
      Learner Corpus Research 2011
    • Place of Presentation
      Mercure Hotel, Louvain-la-Neuve
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] The influence of L1 syntactic patterns on Japanese EFL learners' interlanguage grammar2011

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Mitsumi Uchida
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      Seoul KyoYuk MunHwa HoeKwan
    • Year and Date
      2011-07-28
  • [Presentation] Detecting the influence of L1 syntactic patterns on Japanese EFL learners' interlanguage grammar2011

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Mitsumi Uchida, Atsuhiro Kojima
    • Organizer
      The International Academic Forum
    • Place of Presentation
      The Ramada Osaka
    • Year and Date
      2011-06-12
  • [Presentation] Overcoming barriers to student engagement in using English online2011

    • Author(s)
      Mari Yamauchi and Mitsumi Uchida
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2011-06-05

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi