• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Interactional structures of therapeutic settings for developmental disorder: An ethnomethodological explication

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530562
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionMie Prefectural College of Nursing

Principal Investigator

URANO Shigeru  三重県立看護大学, 看護学部, 准教授 (80347830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIZUKAWA Yoshifumi  北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (20299738)
NAKAMURA Kazuo  青森大学, 社会学部, 准教授 (70584879)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywordsエスノメソドロジー / 発達障害 / 自閉症スペクトラム障害 / 社会生活技能訓練
Research Abstract

The aim of this research is to explicate interactional structures of social skills training (SST) for children (in their early teens) with developmental disorder. The results of the research are as follows: (1) the training setting of SST is an interactional event that is collaboratively constituted by the session leader and the children, (2) the main part of the SST session consists of the techniques that make observable the problems of children’s action, and of the practices that repair these problems, (3) the training setting of SST strongly constrains the children’s way of participating in the interaction. Therefore, the future task is to examine the method of support practice that is free from these constraints.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 社会生活技能訓練におけるカテゴリーと社会秩序--自閉症スペクトラム児への療育場面のエスノメソドロジー2013

    • Author(s)
      水川喜文・中村和生・浦野 茂
    • Journal Title

      保健医療社会学論集

      Volume: 24(1)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「 「心の理論」と社会的場面の理解可能性--自閉症スペクトラム児への療育場面のエスノメソドロジーにむけて2013

    • Author(s)
      中村和生・浦野 茂・水川喜文
    • Journal Title

      年報社会学論集

      Volume: 26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会生活技能訓練における発話の共同産出--広汎性発達障害児への療育場面のエスノメソドロジー2013

    • Author(s)
      浦野 茂・水川喜文・中村和生
    • Journal Title

      三重県立看護大学紀要

      Volume: 16

    • URL

      http://www.mcn.ac.jp/hpdata/_images/Media/campus/kiyou16_P01-P10.pdf

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ポスト分析的エスノメソドロジーの可能性2012

    • Author(s)
      中村和生
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会, 2012 年度秋の研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2012-11-02
  • [Presentation] 社会生活技能訓練場面における発達障害--エスノメソドロジー的記述の試み2012

    • Author(s)
      浦野 茂
    • Organizer
      共生のための国際哲学研究センター共生のための哲学研究会第5回研究会
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス
    • Year and Date
      2012-09-13
  • [Presentation] 科学実践への社会学的アプローチ2012

    • Author(s)
      中村和生
    • Organizer
      応用哲学会第4回年次研究大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2012-04-22
  • [Presentation] 「心の理論」と社会的場面の理解可能性--自閉症スペクトラム児への療育場面のエスノメソドロジー(1)2011

    • Author(s)
      中村和生・浦野 茂・水川喜文
    • Organizer
      第84回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] 社会生活技能訓練におけるカテゴリーと社会秩序--自閉症スペクトラム児への療育場面のエスノメソドロジー(2)2011

    • Author(s)
      水川喜文・中村和生・浦野 茂
    • Organizer
      第84回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] 社会生活技能訓練における発話の共同産出--自閉症スペクトラム児への療育場面のエスノメソドロジー(3)2011

    • Author(s)
      浦野 茂・水川喜文・中村和生
    • Organizer
      第84回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] Co-production of utterances in social skills training for children with autistic spectrum disorder2011

    • Author(s)
      Shigeru Urano, Yoshifumi Mizukawa, Kazuo Nakamura
    • Organizer
      10th Conference of the International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis
    • Place of Presentation
      Fribourg University, Switzerland
    • Year and Date
      2011-07-13

URL: 

Published: 2014-08-29   Modified: 2015-10-15  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi