• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Crearion of cross learning activities of subjects and fields from a point of view of ESD

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22653114
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

ARAKAWA Satoshi  茨城大学, 教育学部, 教授 (80201903)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MURANOI Hitoshi  茨城大学, 教育学部, 教授 (10182130)
TANAKA Kenji  茨城大学, 教育学部, 教授 (10274565)
MURAYAMA Tomoko  茨城大学, 教育学部, 教授 (40375358)
WATANABE Reijiro  茨城大学, 教育学部, 教授 (80272102)
OTSUJI Hisashi  茨城大学, 教育学部, 准教授 (20272099)
GUNJI Harumoto  茨城大学, 教育学部, 准教授 (40311279)
NISHIKAWA Yoko  茨城大学, 教育学部, 准教授 (60303004)
TAKENO Hidetoshi  茨城大学, 教育学部, 教授 (80344828)
Project Period (FY) 2010 – 2012
KeywordsESD / ESDカレンダー / 教科・領域横断的学習
Research Abstract

We have categorized the learning units of primary and secondary school in according with the themes of ESD and implemented open classes on the theme of “Soybean", “Rice Growing" and “Salmon and Forest" for primary and secondary school students. These are attempts of the cross learning activities of subjects and fields incluing the various themes about foods, agriculture, self-sufficiet rate of foods, environment and so on.

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (3 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 茨城大学附属学校におけるサスティナビリティ教育の実態調査とESDカレンダーの試作2012

    • Author(s)
      荒川智、田中建次、村野井均, 他5名
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第61号 Pages: 41-54

  • [Journal Article] 特別支援教育におけるESDの可能性とケイパビリティ・アプローチ2012

    • Author(s)
      荒川智
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第61号 Pages: 217-227

  • [Journal Article] 食文化教育教材としての伝統的保存加工食品の検討2012

    • Author(s)
      西川陽子、栗林愛美、会澤里佳
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第61号 Pages: 197-205

  • [Presentation] ふしぎな森2013

    • Author(s)
      大辻永
    • Organizer
      韓国科学教育学会KASE第63回大会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学(韓国)
    • Year and Date
      2013-03-22
  • [Presentation] ESDカレンダー作成研修支援のためのデータの試作2012

    • Author(s)
      郡司晴元
    • Organizer
      環境共生学会第15回学術大会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学
    • Year and Date
      2012-09-02
  • [Presentation] 小麦代替用米粉の円滑な利用に向けての配合調整検討2012

    • Author(s)
      西川陽子
    • Organizer
      日本食品化学学会 第18回学術大会
    • Place of Presentation
      五島軒本店(函館市)
    • Year and Date
      2012-06-21
  • [Presentation] 特別支援教育におけるESDの可能性とケイパビリティ・アプローチ2011

    • Author(s)
      荒川智
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第17回研究大会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
  • [Presentation] Approaching Cultural Background in Science.Instruction: An Example of Japan Influenced by Mahayana Buddhism2011

    • Author(s)
      Tasaki, Y. & Otsuji, H.
    • Organizer
      EASE International Conference
    • Place of Presentation
      Chosun University(Korea)
    • Year and Date
      2011-10-27
  • [Presentation] 津波災害教育モジュールの作成:「稲むらの火」から「チリ地震」まで2010

    • Author(s)
      大辻永
    • Organizer
      日本地学教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
  • [Book] Pedagogies of sustainability education2011

    • Author(s)
      Otsuji,H. & Gunji,H.
    • Total Pages
      374-384
    • Publisher
      In Komiyama et al.(eds) "Sustainability Science: A Multidisciplinary Approach"Tokyo : United Nations University Press
  • [Book] TK式コミュニケーション力を高めるワーク2011

    • Author(s)
      渡部玲二郎
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      田研出版
  • [Book] 生きてはたらく問題解決能力育成のために: 津波防災教育の教材研究』、 藤岡達也(編著)『持続可能な社会をつくる防災教育』2011

    • Author(s)
      大辻永
    • Total Pages
      76-90
    • Publisher
      協同出版

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi