2014 Fiscal Year Final Research Report
On the research of marketing, design and manufacturing process of fashion apparel for the international market and engineering systematization of those knowledge
Project/Area Number |
23240100
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
General human life sciences
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
OTANI Tsuyosi 信州大学, 繊維学部, 特任教授 (00092867)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TAKATERA Masayuki 信州大学, 学術研究院繊維学系, 教授 (10163221)
MORIKAWA Hideaki 信州大学, 学術研究院繊維学系, 教授 (10230103)
INUI Sigaru 信州大学, 学術研究院繊維学系, 教授 (10356496)
TOKOZUMI Akifumi 東京工業大学, 大学院社会理工学研究科, 教授 (50125232)
YANAGIDA Yoshiko 文化学園大学, 服装学部, 准教授 (60409323)
MIYATAKE Keiko 共立女子大学, 家政学部, 教授 (40390124)
YANO Kaiji 杉野服飾大学, 服飾学部, 教授 (40349147)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
HAMADA Kunihiro 信州大学, 学術研究院繊維学系, 教授 (30208582)
IKEDA Kazuko 文化学園大学, 服装学部, 教授 (40202882)
SUZUKI Miwako 杉野服飾大学, 服飾学部, 教授 (10171258)
SUZUKI Akira 杉野服飾大学, 服飾学部, 教授 (60349149)
SHODA Yasuhiro 文化学園大学, 服装学部, 教授 (40409321)
KAMIJO Masahiro 信州大学, 学術研究院繊維学系, 教授 (70224665)
MATSUMURA Yoshoiyuki 信州大学, 学術研究院繊維学系, 准教授 (50362108)
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Research Collaborator |
SUGAHARA Masahiro 宝塚大学, 大学院デザイン経営研究科, 教授 (20162852)
FUJIMOTO Takahiro 東京大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (90229047)
XIAO Wen Ling 清華大学校, 美術学院, 教授
TAKAHASHI Masato 信州大学, 学術研究院繊維学系, 准教授 (20188056)
HAN Jaehyang 北海道大学, 経済学研究科(研究院), 准教授 (60396827)
KIM KyoungOk 信州大学, 学術研究院繊維学系, 助教 (30724885)
LI Hongwei 浙江農林大学校, 芸術設計学院, 講師
SANO Kimiko 日東紡績, 伊丹生産センター
NAKANISHI-DERAT Emi Emi Nakanishi Styliste
SAIGA Shizuka Yuna Style
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Project Period (FY) |
2011-04-01 – 2015-03-31
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Keywords | ファッション衣料 / 国際プレゼンス / 行動空間 / 商品のサービスポテンシャル / 設計(デザイン) / 自由裁量 / テキスタイル / スタイリング |
Outline of Final Research Achievements |
Clothing proposes a certain style in the action space inhabited by its wearer. Japanese fashion apparel is characterized by a low international presence due to deficiencies in how products are proposed to wearers in foreign markets. While Japanese modelisme exhibits adaptability, stylisme (≒primary design) remains inadequate. Stylisme, a decision-making process that involves recollecting and then choosing from several alternative styles, requires that designers possess knowledge about the action space that is inhabited by wearers in international markets. It involves the value premise in decision-making. For this reason alone, there is an intimate connection to dysfunction in terms of information processing in the bureaucratic organizations of large-scale companies. The problem of international presence cannot be resolved by branding alone. The textile design process, which pushes product displays up six months or more, serves to explain part of the clothing designer's value premise.
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Free Research Field |
経営学 感性経営 ファッション事業
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