• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

International investigation and development of curricula integrating national history and world history, and correlating geography and history in secondary social studies.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23330258
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HARADA TOMOHITO  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (90228651)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUCHIYA Takeshi  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273302)
NII Masahiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (20353378)
NAKAMOTO Kazuhiko  四天王寺大学, 教育学部, 准教授 (80513837)
TANAKA Noboru  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2011-11-18 – 2014-03-31
Keywords地歴相関カリキュラム / 歴史総合カリキュラム / 中等地理歴史教育
Research Abstract

At first we clarified following four as the curriculum which correlate geography and history; 1) deal with regional histories segmented by topographical framework, 2) incorporate the geographic elements to the structure of the world history, 3) relate the history and geography of the world in the cross-cultural perspective, 4) integrate geography and history by multidisciplinary area studies.
And then, we clarified following three as the curriculum which integrate national history with world history; 1)reorganize the contents of national history by the global perspective, 2) deal with the events of national history as a case study of the development of world history, 3) focus on the method of reading primary sources like a historian.

  • Research Products

    (21 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] ケーススタディを活用した世界史教育内容編成論-米国の中等教科書『世界史 : 相互作用の諸形態』の分析を手がかりに-2014

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 44巻 Pages: 183-193

  • [Journal Article] ゲートキーピング論からみた学校現場におけるESD の諸相-ESD 実践の類型化が教科教育に示唆するもの-2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 36巻4号 Pages: 121-124

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究-World History for Us All における単元New Identities : Nationalism and Religion 1850-1914CE の実践を通して-2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: No.120 Pages: 10-21

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史を大観する学習の単元構成論-日本と英国の事例分析を手がかりにして-2013

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 78号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習の可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24号 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国市民性教育研究の方法論的特質-3つのアプローチにみられる研究目的・内容・方法の特質と課題-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 48集 Pages: 87-96

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校日本史学習における読解力の育成-「歴史家体験」活動-2012

    • Author(s)
      土屋武志
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 30集 Pages: 3-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] New directions for reconstructing history education2012

    • Author(s)
      HARADA, Tomohito
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.1 Pages: 115-123

  • [Journal Article] Methodological differences in Japanese and British research on citizenship education2012

    • Author(s)
      TANAKA, Noboru
    • Journal Title

      Creating Communities : Local, National and Global

      Pages: 81-93

  • [Presentation] NASUTION, 歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する研究2014

    • Author(s)
      原田智仁, 二井正浩, 土屋武志, 中本和彦, 田中伸
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2014-02-09
  • [Presentation] 中等地理・単元「アメリカ」の教育内容開発-社会認識形成のための地誌学習-2013

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2013-02-09
  • [Presentation] World History for Us All におけるカリキュラム構成原理-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
  • [Presentation] 社会認識形成のための地誌学習-「地理で教える」の再検討-2012

    • Author(s)
      中本和彦
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
  • [Presentation] 社会形成者を育成する歴史授業の論理-「原子力ムラ」を事例とした社会問題抱擁過程学習の実際-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
  • [Presentation] 日本の市民性教育の系譜と社会科の課題2012

    • Author(s)
      原田智仁
    • Place of Presentation
      韓国慶尚大学校
    • Year and Date
      2012-09-23
  • [Presentation] Methodological differences in Japanese and British research on citizenship education2012

    • Author(s)
      TANAKA Noboru
    • Organizer
      Children's Identity and Citizenship in Europe
    • Place of Presentation
      University of York
    • Year and Date
      2012-06-25
  • [Presentation] 解釈型歴史学習における歴史家体験2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-10-23
  • [Book] 中等地理教育内容開発研究-社会認識形成のための地誌学習-2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
  • [Book] アジア共通歴史学習の可能性-解釈型歴史学習の史的研究-2013

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      梓出版社
  • [Book] 歴史的思考力を伸ばす世界史授業デザイン2012

    • Author(s)
      福井憲彦, 田尻信壹, 原田智仁, 二井正浩, 他15名
    • Total Pages
      49-54, 115-118
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 解釈型歴史学習のすすめ-対話を重視した社会科歴史-2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      梓出版社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi