• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Studies on the analysis of the mathematical literacy theory of PISA and the critical absorption into mathematics education in Japan.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23501034
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

KODERA Takayuki  京都橘大学, 人間発達学部, 教授 (80460682)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAMIKAWA Yukihiko  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20022676)
KOTAGIRI Tadato  琉球大学, 教育学部, 教授 (00112441)
IREI Mitsuyuki  福井大学, 地域教育学部, 教授 (00456435)
INOUE Masachika  元佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (00404111)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UMEHARA Toshio  和光大学, 現代人間学部, 教授 (10130858)
Project Period (FY) 2011 – 2013
KeywordsPISA調査 / 数学的リテラシー / 数学的コンピテンシー / デンマーク数学教育
Research Abstract

We analyzed the framework of the mathematical literacy theory of PISA. And we studied the recent reformation of mathematics education in Denmark by Prof.Niss whose theory had affected PISA. Mathematical literacy in PISA is not a simple application of mathematics. It is the ability to think of the problem of real world through mathematics. But PISA test can measure only some fragments of literacy. The important thing is not in the test results. It is to create a lesson that children face a problem of real world, think about it deeply, and interact with their peers about this problem. We have a rich accumulation of mathematics education which had been based on the amount in the real world. We must develop it more and more. But in Japan, many teachers want to reach the common goal for all children. In addition, the perspective of extending the mathematical competency of the individual child is required.

  • Research Products

    (12 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 数学的コンピテンシーを伸ばし民主主義の担い手を育む-デンマークの数学教育から学ぶ-2014

    • Author(s)
      小寺隆幸
    • Journal Title

      学芸大数学教育研究

      Volume: 第26号 Pages: 27-38

  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーを育む教材開発2014

    • Author(s)
      山本一海・野澤拓人・宮下奈央・伊禮三之・櫻本篤司・西村保三
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究第37号

      Pages: 79-90

  • [Journal Article] 数学の「学力」とは?, 学校数学から見える数学の風景(7)2014

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Journal Title

      数学セミナー

      Volume: Vol.53, No.5 Pages: 63-67

  • [Journal Article] PISAの数学的リテラシー論を批判的に摂取するための視点~「盗難事件」をふまえた統計の授業の報告~学芸大数学教育研究2013

    • Author(s)
      小寺隆幸
    • Volume
      第25号
    • Pages
      15-28
  • [Journal Article] 数学, 学ばるべきもの -数学という学問から見た数学を学ぶ意義-2012

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 94巻11号 Pages: 22-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学リテラシーの観点から見た新学習指導要領-「数学的活動」と「数学のよさ」を中心に-2011

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: Vol.93No.4 Pages: 34-39

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小中連携・一貫『算数・数学』カリキュラム構築に関する一つの視点2014

    • Author(s)
      井上正允
    • Organizer
      本カリキュラム学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-28
  • [Presentation] フクシマ後を生きる子どもたちに必要な数学的リテラシー2013

    • Author(s)
      小寺隆幸
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2013-10-05
  • [Presentation] 言語としての数学 -その大学教育での意味-2013

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム, 日本学術会議
    • Year and Date
      2013-01-13
    • Invited
  • [Presentation] Mathematical literacy in recent education in Japan2012

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Organizer
      ICME12
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      2012-07-11
  • [Presentation] 大学での新たな教養教育の確立へ -数学を基礎言語とする科学リテラシー-2012

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Organizer
      第18回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学, 京都
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Invited
  • [Book] リテラシーの概念に基づいた教養教育の構築-数学教育に例を取ってー 「教養と学力」編集代表:豊田ひさき, 共著者 : 齋藤芳子, 松下良平, 子安潤, 近藤孝弘, 豊田ひさき, 的場正美2011

    • Author(s)
      浪川幸彦(分担執筆)
    • Total Pages
      9-33
    • Publisher
      愛知教育大学出版会

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi