2013 Fiscal Year Final Research Report
Research on the temperament of the well-temperd Clavier by J.S.Bach
Project/Area Number |
23520172
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Study of the arts/History of the arts/Arts in general
|
Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
KISHI Keiko 愛媛大学, 教育学部, 教授 (40036489)
|
Project Period (FY) |
2011 – 2013
|
Keywords | 古典音律 / 平均律クラヴィア曲集 / 純正5度 / 調律法 / ビート |
Research Abstract |
Bach expected one special temperament to his 24 Preluds and Fugues, and show it at the first page in arabesque. That was not equal temperament as is generally known at present, but the classic unequal one. As an applicant to Leipzig st. Thomas Church's Cantor he submitted to the authorities 24 Preluds and Fugues which were based on the new idea using every 24 tonality in one collective work. It was the breaktrough of the old barock tonal world. In order to avoid low evaluation of the authorities through unpleasant sound and beat caused by unappropriate old temperament and to make the best harmonc effect. Bach manifested the temperament on which 24 major and minor tonalties prtfectly sound. And the authorities in Leipzig did never know it. On the first page of the composition Bach proposed to cembalist in Leipzig how to tune the instrument dealing with beats and sorting 12 perfect fifths into three stages.
|
Research Products
(4 results)
-
[Remarks] ① 美術館エントランスホールコンサートバロック音楽 アンサンブルとソロ三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)愛媛県立美術館平成24年6月9日、6月10日
-
[Remarks] ② 美術館エントランスホールコンサートバロック音楽 アンサンブルとソロ愛媛県立美術館三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年6月16日、6月17日
-
[Remarks] ③ 愛媛大学地域創成研究センタープロムナードコンサート バロック音楽の夕大西由美(ヴァイオリン)三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年9月28日愛媛大学メディアセンターホール
-
[Remarks] ④ クリスマスコンサート大西由美(ヴァイオリン) 三上徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年12月15日松山市桑原町ホール