2013 Fiscal Year Final Research Report
An Investigation into the Effects of English Study Portfolios with Consistent Goals in Terms of Japanese Students' English Proficiency and Motivation
Project/Area Number |
23520765
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Hokuriku Gakuin University |
Principal Investigator |
YONEDA Sakiko 北陸学院大学, その他部局等, 教授 (70208768)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NISHIMURA Youichi 北陸学院大学, 人間総合学部・社会学科, 准教授 (70406809)
HOSOKAWA Mai 北陸学院大学, 人間総合学部, 非常勤講師 (00598138)
MONOI Naoko 千葉大学, 教育学部・英語科, 准教授 (70350527)
HUGHES Jason 北陸学院大学, 短期大学部コミュニティ文化学科, 講師(削除時の所属) (40601159)
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Project Period (FY) |
2011 – 2013
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Keywords | ポートフォリオ / 小中高大一貫教育 / CEFR / 国際的標準テストによる学力調査 / 自己評価 / 目標設定 / 動機づけ / Can-Do |
Research Abstract |
This study was conducted to investigate if English study portfolios related to the Common Framework of Reference for Languages are effective for goal setting and in enhancing Japanese students' English proficiency and motivation from elementary to university level. The materials used for this study were modified portfolios based on the European Language Portfolio, Cambridge English examinations and questionnaires regarding students' motivation in regard to English and the use of portfolios. Data from 869 subjects who participated in the three-year follow-up survey was scrutinized. The results indicated that the subjects with high appreciation of the portfolios corresponded with higher scores in motivation of learning English and in the intergroup approach tendency with people from different cultures compared to the subjects with low appreciation. At the same time, the study found that a systematic environment has to be established to achieve the best results from the portfolios.
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Research Products
(19 results)
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[Remarks] 米田 佐紀子(2013)「児童英語教育研究の現状と方向性―特に自律性の観点」NPO法人海外文化センター、2013年8月3日、文化学園大学、依頼講演
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[Remarks] 米田 佐紀子(2013)「興味の持続と自宅学習―教師と親の役割」NPO法人海外文化センター、2013年8月3日、文化学園大学、依頼講演
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[Remarks] 米田 佐紀子(2013)「Can-doリストでつながる英語教育小学校の事例報告―北陸学院小学校における事例」金沢大学外国語教育研究センター・金沢大学共通教育機構主催言語教育の小・中・高・大連携シンポジウムI、2013年3月16日、しいのき迎賓館、依頼発表
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[Remarks] セミナーの開催タイトル:Can Doステートメントで動機づけを高める―小中高大とつながる英語学習―共催:中部地区英語教育学会石川支部北陸学院大学・本科研日時:2012年9月29日場所:北陸学院大学対象:小学校~大学の教員および学生等講師:跡部智氏(慶應義塾普通部教諭(当時)、前慶應義塾大学外国語教育研究センター副所長)