• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A positive study on the establishment of conditions cooperativity in group work in class of language

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

MORI Michiyo  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (00369779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TERADA Mamoru  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
WATANABE Takahiro  東京学芸大学, 教育学研究科(教職大学院), 准教授 (50410444)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords国語教育
Research Abstract

The purpose of this study is to clarify the language activities in class of Japanese language, such as how one can ensure the condition of Cooperativity it is that foundation to engage in things multiple people to cooperate. In the government guidelines, we study in the field of speaking and listening and reading, and we focus on group work to learn in 4-6 people in particular, analysis of language activity, development, and it was verified.
To advance the study, we examined divided into three parts. It is as follows, (a)Dialogue with others as face-to-face, (B)the promotion of reading by reading of small groups, and (C)non-verbal communication by theatrical activities.These are language activity using group work, and has been stored in the first language education research in Japan. We re-considered from the viewpoint of cooperativity, this language activities. Through this, I revealed the aspects of cooperativity in the first language education research in Japan.

  • Research Products

    (25 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (7 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察—物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から—2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-125

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話者の判断や評価の表れる言葉に着目する文学教材の解釈—「走れメロス」(太宰治)の一文を読む—2014

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Pages: 57-70

  • [Journal Article] 物語体験に関する一考察—物語り的な歴史哲学の視点を手がかりとして—2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学紀要

      Volume: 第1号 Pages: 103-110

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 解釈を巡って対話する文学の授業の研究2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 122号 Pages: 11-26

  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討—ルソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目して—2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第7号 Pages: 42-50

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「花はどこへいった」(今江祥智)の間テクスト性2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      三省堂国語教育ことばの学び

      Volume: 27号 Pages: 22-23

  • [Journal Article] 動作を表す言葉に着目する文学教材の解釈—「世界一美しいぼくの村」(小林豊)の授業分析を中心として—2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 497号 Pages: 50-58

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物語・小説小集団で一文を読む2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Pages: 52-53

  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討—ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として—2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第72集 Pages: 17-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「夏を見上げて。」(あさのあつこ)を小集団で読む2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      三省堂国語教育ことばの学び

      Volume: 26号 Pages: 22-23

  • [Journal Article] ドラマによる物語体験を通しての学習への国語教育学的考察2011

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第70集 Pages: 100-107

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 課題研究国語科カリキュラムの再検討—読み・書きの将来と国語科教育の課題—「読むこと」領域の学習指導目標を構造化する試み—登場人物の気持ちを理解する方法を中心として—2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2013-10-27
  • [Presentation] 「物語り」を描く文学的文章教材の授業—「わらぐつの中の神様」を通した学習者の変容—2013

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2013-05-19
  • [Presentation] ドラマと国語教育の結びつき:虚構性を活用した「話す・聞く」能力の育成2013

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2013-05-18
  • [Presentation] 話者の判断や評価の表れる言葉に着目する文学教材の解釈—「走れメロス」(太宰治)の一文を読む—2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察—ハンナ・アーレントのコンパッションを中心に—2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 解釈を巡って対話する文学の授業2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Organizer
      京都国語教育アセンブリ
    • Place of Presentation
      京都JA会館(京都府)
    • Year and Date
      2012-08-17
  • [Presentation] 思想的背景としてのコミュニケーション論の検討2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Year and Date
      2011-10-30
  • [Book] 国語科教育の成果と展望・序「話すこと・聞くこと」の学習指導に関する研究の概観と展望2013

    • Author(s)
      甲斐雄一郎,森美智代
    • Total Pages
      574
    • Publisher
      学芸図書
  • [Book] 文学教材の解釈20122012

    • Author(s)
      寺田守編
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      京都教育大学国語教育研究会
  • [Book] 教師コミュニケーション・読書コミュニケーション2012

    • Author(s)
      寺田守,森山卓郎編
    • Total Pages
      46-47
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 特別支援教育ハンドブック・特別支援教育と国語の授業づくり2012

    • Author(s)
      寺田守,相澤雅文,牛山道雄
    • Total Pages
      74-75
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
  • [Book] 児童サービス論・児童にとっての読書の意味2012

    • Author(s)
      寺田守, 難波博孝,山元隆春,宮本浩治
    • Total Pages
      25-36
    • Publisher
      学芸図書
  • [Book] 読むという行為を推進する力2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      溪水社
  • [Book] 〈実践=教育思想〉の構築—「話すこと・聞くこと」教育の現象学—2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      溪水社

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi