• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Locating libraries at the center of learning curriculum: educational experiment and evaluation of inqury learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23650121
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

NEMOTO AKIRA  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90172759)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) 白石 さや  岡崎女子大学, 教授 (70288679)
高橋 亜希子  北海道教育大学旭川校, 准教授 (90431387)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords探究型学習 / 情報リテラシー / 総合的な学習の時間 / 卒業研究 / 学校図書館
Research Abstract

Although inquiry-based learning is located importantly in the curriculum guidelines of the MEXT, there are a lot of ways to put them in effect. We focused the graduation study of the Secondary Education School attached to the School of Education, University of Tokyo, we figured out the theme setting, selection and practice of methodology of research, and paper writing and oral presentation. Especially we centered on theme selection and research support by use of school libraries. By making questionnaire studies of the students in the end of each year for three school years. we made clear that the library support affected positively the students by comparing both situations with support and without support.

  • Research Products

    (7 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 卒業研究テーマ決定へのアプローチ : 「卒研への道」の活用2014

    • Author(s)
      井上享子
    • Journal Title

      東大附属論集

      Volume: 57号 Pages: 75-84

  • [Journal Article] フランスの学校教育における資料情報支援体制2013

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 230号 Pages: 52-55

  • [Journal Article] 高校生の卒業研究に関する事例分析-中高一貫校の執筆者の質問紙調査から-2013

    • Author(s)
      崔英姫・ 根本彰
    • Journal Title

      生涯学習基盤経営研究

      Volume: 第38号 Pages: 29-39

  • [Presentation] 公開研究会 : 中等教育における卒業研究カリキュラム-学校図書館サービスを視野に入れて-2013

    • Author(s)
      根本彰, ほか
    • Organizer
      東京大学教育学部附属中等教育学校
    • Year and Date
      2013-11-03
  • [Presentation] 探究学習とカリキュラム・イノベーション

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      2011年度東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター年報
  • [Presentation] 21世紀のカリキュラム展開と学校図書館職員養成

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      日本の学校図書館専門職員はどうあるべきか : 論点整理と展望(LIPER3シンポジウム記録2012年12月1日)
  • [Book] 『公開研究会記録中等教育における卒業研究カリキュラム-学校図書館サービスを視野に入れて-』東京大学大学院教育学研究科生涯学習基盤経営コース2014

    • Author(s)
      根本彰, ほか
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      図書館情報学研究室

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi