• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Basic/Clinical Research of Japanese Language and Communication SkillDevelopment

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23652122
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFukuoka University (2012)
Showa University (2011)

Principal Investigator

ONO Hiroshi  福岡大学, 学長付, 非常勤嘱託 (10051848)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HOYASHITA Shigeru  佐賀大学, 高等教育開発センター, 教授 (70109221)
TANAKA Shuuichi  昭和大学, 富士吉田教育部, 講師 (40569464)
KUDOU Toshirou  大阪体育大学, 体育学部, 准教授 (10186413)
KATO Yoshinori  大阪体育大学, 健康福祉部, 准教授 (20434540)
Project Period (FY) 2011 – 2012
Keywordsコミュニケーション能力の測定 / 発信力 / 受信力 / 初対面積極性 / 学習積極性 / コミュニケーション能力の育成 / 役者の指導 / モチベーション
Research Abstract

Many faculties are grasping their students' communication skill intuitively. Since there were no measurement methods commonly used to digitize the level of the students' communication skill, we have decided to develop our own method. We have defined the four most important elements of the communication skill required for the students to learn at universities. 1) Ability to convey message. 2) Ability to input message. 3) Enthusiasm at the first meeting. 4) Proactive learning. Based on these elements, we conducted a survey on 6,000 students through A) questionnaire, B) interviews by faculties, and C) objective examination of Japanese language skill. Through the process of analyzing the students' communication ability and their basic learning ability, we continued our effort in improving the contents of questionnaire and finally came to completing the development of the measurement method which reflects the faculties' senses.

  • Research Products

    (5 results)

All 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 大学生に有用なコミュニケーション能力の測定研究質問紙調査分析から得た尺度の有効性の検討2013

    • Author(s)
      工藤俊郎
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 8巻1号 Pages: 147-161

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習型コミュニケーション能力の測定と育成方策学習型コミュニケーション能力を高める授業の導入を目指して2012

    • Author(s)
      小野博,工藤俊郎,穗屋下茂,田中周一,加藤良徳,長尾佳代子
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 7巻1号 Pages: 96-103

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生に求められるコミュニケーション能力と育成方策2012

    • Author(s)
      小野博
    • Organizer
      コミュニケーション能力の測定方法の開発と育成方法の展開,日本リメディアル教育学会第8回全国大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-08-29
  • [Presentation] 学習型コミュニケーション能力(SCA)の評価テストの開発と調査結果2012

    • Author(s)
      工藤俊郎
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第8回全国大会シンポジウムコミュニケーション能力の測定方法の開発と育成方法の展開
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-08-29
  • [Presentation] 医系大学における学習型コミュニケーション能力(SCA)の果たす役割2012

    • Author(s)
      田中周一
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第8回全国大会シンポジウムコミュニケーション能力の測定方法の開発と育成方法の展開
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-08-29

URL: 

Published: 2014-09-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi