• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

マーケティング・コミュニケーションにおける原産国効果に関する国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 23730418
Research InstitutionYamanashi Gakuin University

Principal Investigator

日高 優一郎  山梨学院大学, 現代ビジネス学部, 准教授 (90550335)

Keywords原産国イメージ / 広告コミュニケーション / 関係性
Research Abstract

本研究プロジェクトでは、原産国表示が消費者の購買行動に与える影響に関するメカニズムの理解を深化させること、および、そのような消費者への影響を及ぼす原産国イメージを向上させるためには何が重要なのかという点に関する理解の深化を目指して、これまで研究を進めてきた。本研究プロジェクトの最終年度である本年度は、大きく2つの点で研究成果の公表を進めてきた。
第1に、原産国表示が消費者に与える影響に関する質問票調査を実施し、特にグローバル市場における原産国表示を起点とした広告コミュニケーションに関する仮説検証の手続きを進め、研究成果の一部を公表した。これらの研究成果は、本年度行った学会発表や、学会誌への投稿(査読済掲載予定)を行い、公表するに至った。本研究プロジェクトの期間中に得たデータは、さらに分析を行い、その結果を査読論文等への投稿を行うことで今後の研究の方向性の提示につなげる予定である。
第2に、消費者の購買行動に影響を与える原産国イメージの構築プロセスに関する研究成果の公表を進めた。具体的には、海外学会における学会発表、著書の公表(公刊済)、及び査読誌への投稿(掲載済)を行い、公表するに至った。これらの研究成果により、原産国イメージは、地域の多様なアクターの関係性に翻弄されながら形成されるものであること、原産国イメージをはじめとした産地イメージの形成を理解するにあたっては、多様なアクターの関係性に注目することが特に重要であること、などが指摘された。

  • Research Products

    (10 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 広告コミュニケーションにおける原産国イメージの役割:メッセージの広告信憑性の担保を媒介した効果―2015

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Journal Title

      日本商品学会 商品研究

      Volume: 60(1/2) Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的企業家を捉える論理―関係性概念にもとづく公共・非営利マーケティング研究の再検討―2014

    • Author(s)
      日高優一郎・水越康介
    • Journal Title

      日本商業学会 流通研究

      Volume: 16(3) Pages: 69-93

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Possibility of Performativity in Non-profit Marketing Studies: Toward the Understanding of the Construction Process of Non-profit Aspect2014

    • Author(s)
      Hidaka, Y., Mizukoshi, K., and Takemura, M.
    • Journal Title

      Research Paper Series (Graduate School of Social Sciences

      Volume: 133 Pages: 1-22

  • [Journal Article] 広告メッセージの訴求効果を高める原産国効果に関する理解の系譜と課題2013

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Journal Title

      IMDS Research Notes

      Volume: №24

  • [Journal Article] Exploring the Dynamism of Actor’s Interaction in Non-Profit Marketing2013

    • Author(s)
      Hidaka, Y., Mizukoshi, K., and Takemura, M.
    • Journal Title

      the Proceedings of the 29th Annual IMP Conference

      Volume: 1 Pages: 3-20

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Is Non-Profit Marketing Really Non-Profit?: The Possibility of Performativity2013

    • Author(s)
      Mizukoshi, K., Hidaka, Y., and Takemura, M.
    • Journal Title

      the Proceedings of the 38th Annual Macromarketing Conference

      Volume: 1 Pages: 268-276

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 広告コミュニケーションにおける原産国イメージの役割―メッセージの広告信憑性の担保を媒介した効果―2013

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Organizer
      日本商品学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      20131109-20131109
  • [Presentation] Exploring the Dynamism of Actor’s Interaction in Non-Profit Marketing2013

    • Author(s)
      Hidaka, Y., Mizukoshi, K., and Takemura, M.
    • Organizer
      the 29th Annual IMP Conference
    • Place of Presentation
      Georgia State University
    • Year and Date
      20130901-20130901
  • [Presentation] Is Non-Profit Marketing Really Non-Profit?: The Possibility of Performativity2013

    • Author(s)
      Mizukoshi, K., Hidaka, Y., and Takemura, M.
    • Organizer
      the 38th Annual Macromarketing Conference
    • Place of Presentation
      York University
    • Year and Date
      20130603-20130603
  • [Book] 新しい公共・非営利のマーケティング2013

    • Author(s)
      水越康介・藤田健
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      碩学舎

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi