• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Elucidation of Emotional Rules (Codes) and Development of Emotional Management Strategies for Elementary School Teachers in Working.

Research Project

Project/Area Number 23K02109
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

榊原 禎宏  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90215616)

Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Keywords教師 / 教育労働 / 感情 / マネジメント / 方略
Outline of Annual Research Achievements

小学校教員へのインタビューと小学校での授業観察を通じて、かれらがとりわけ授業において感情を駆使しているとともに、教育実践に感情を活用、マネジメントしている様相が明らかとなった。

ただし、そこでの感情の表出と管理は決して一様でなく、本研究の当初に想定した感情規則(コード)と呼びうるものの存在は確認できなかった。むしろ、そこに見出されたのは、感情が関わる方略(ストラテジー)とも言うべきものであり、かつ、同じ教師であっても複数の方略があり得ることを示唆するものであった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

おおむね研究計画に沿った作業を進めることができている。

Strategy for Future Research Activity

感情規則(コード)の解明という本研究の当初の仮説を修正して、それぞれの教師の感情に関わる教育実践(方略、ストラテジ-)を明らかにする方向で作業を進める予定である。

Causes of Carryover

教員に対する調査に関わる費用が、現在のところ想定よりも少なく済んでいるためである。次年度は調査に関わる費用をより支出できるように研究計画を進めたい。

  • Research Products

    (1 results)

All 2024

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 教室における児童生徒に対する教員の感情調整方略 -即興としての教育-学習関係-2024

    • Author(s)
      榊原禎宏, 森脇正博,西村府子,土肥いつき
    • Journal Title

      教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 6 Pages: 95,103

    • Open Access

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi