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2015 Fiscal Year Annual Research Report

小売企業における加速的成長のための基盤構築に関する研究

Research Project

Project/Area Number 24243050
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高嶋 克義  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30197090)
平野 光俊  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
松尾 睦  北海道大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (20268593)
近藤 公彦  小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (10205552)
坂川 裕司  北海道大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (40301965)
猪口 純路  小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (40405486)
金 雲鎬  日本大学, 商学部, 准教授 (10410383)
西岡 健一  関西大学, 商学部, 准教授 (40553897)
森村 文一  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (80582527)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords小売 / 流通 / IT / ICT / 組織基盤 / 成長戦略
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、小売企業の加速的成長について、成長を支える組織基盤の構築プロセスに注目し、前提条件から戦略策定、組織行動、成果に至る因果モデルの構築・検証、および、加速的成長のための基盤構築プロセスの類型化を行うことを目的とするものである。
H27年度は、小売企業の成長戦略の規定因として、とりわけ情報技術利用に焦点を当てた研究を研究代表者および分担者がそれぞれ行い、成果発表にも尽力した。本研究プロジェクトの成果を『国民経済雑誌』に特集号「流通革新の再検討」として掲載し、日本商業学会全国大会において統一論題セッションで各研究報告を行った。
具体的には、分担者の高嶋は、小売企業の規模の違いにより情報化戦略の適用範囲が異なることの実証に基づき、サプライチェーンまで含む情報化が小売りの規模拡大につながることを示唆し、森村は小売企業の情報技術の利用のしかたが、経営成果にいかにつながるかを、MDに関する権限の集中化および公式化に媒介されることを実証した。また金は情報技術に注目し、卸と小売企業との共同革新の観点から理論的課題を導出した。一方で、代表者の南は、情報技術が小売企業の顧客関係管理において革新を起こすことをEC、CRM、マルチチャネル統合の観点から概念的に整理し、分担者の近藤はマルチチャネル化とチャネル統合に注目し、組織間調整がチャネル・ミックスに影響を与えることを実証した。分担者の西岡は、情報技術のどの次元が流通面における革新を起こさせるのかについて概念的に整理を行った。さらに、代表者の南は、研究室の院生とともに、米国のAcademy of Marketing Scienceの年次大会において、小売りチェーン企業の規模拡大に伴う費用面の効率性の実証分析の報告を行った。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (44 results)

All 2016 2015

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] The effects of online and offline information sources on multiple store patronage2016

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Journal Title

      Australasian Journal of Marketing

      Volume: 24-2 Pages: 印刷中

    • DOI

      doi:10.1016/j.ausmj.2016.02.007

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cost Efficiency of Multiple Store Retailers: A Comparison of Purchasing and Store Operation Costs2016

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Journal Title

      Celebrating America’s Pastimes: Baseball , Hot Dogs , Apple Pie and Marketing? Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference US, New York: Springer

      Volume: なし Pages: 507-523

    • DOI

      10.1007/978-3-319-26647-3_104

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス・プロセス・マネジメントの概念研究2016

    • Author(s)
      粘逸彦、南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 213-3 Pages: 61-77

  • [Journal Article] 新技術適用のテーラーメイド・サービスに対するユーザーの受容2016

    • Author(s)
      南知惠子、森村文一、田頭拓己
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 139 Pages: 1-21

  • [Journal Article] 消費者はいかにして先端技術を受け入れるか2016

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 47-6 Pages: 2-3

  • [Journal Article] ICT's integration effects on the relationship benefits and business process in industrial markets2016

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      In K. Kim (Ed.), Celebrating America’s Pastimes: Baseball , Hot Dogs , Apple Pie and Marketing? Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference

      Volume: なし Pages: 573-580

    • DOI

      10.1007/978-3-319-26647-3_115

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effectiveness of power-dependence management in retailing2016

    • Author(s)
      Katsuyoshi Takashima, Changju Kim
    • Journal Title

      International Journal of Retail & Distribution Management

      Volume: 44(1) Pages: 71-88

    • DOI

      10.1108/IJRDM-03-2015-0039

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Retail buyer control systems: Implications of buyer behavior strategies for performance2016

    • Author(s)
      Changju Kim, Katsuyoshi Takashima
    • Journal Title

      Australasian Marketing Journal

      Volume: - Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1016/j.ausmj.2016.02.008

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on Determinants of Part-Time Workers’ Sense of Fairness: From the Viewpoint of Systems for Converting to Regular Employees and Part-Time Workers’ Career Orientation2016

    • Author(s)
      Atsushi Yogo, Mitsutoshi Hirano
    • Journal Title

      Kobe University Discussion Paper

      Volume: 2016-6

    • Open Access
  • [Journal Article] 小売業における市場志向の先行条件と結果に関する考察-チェーンストアの戦略志向と組織構造に焦点を当てて-2016

    • Author(s)
      坂川裕司
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 18-4 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 伝統的情報システム活用が小売企業の競争優位に与える影響について2016

    • Author(s)
      金雲鎬
    • Journal Title

      商学研究

      Volume: 32 Pages: 5-23

  • [Journal Article] ビッグデータはどのように小売企業の競争優位を高めるのか-サプライヤー協調性を媒介変数とした検討-2016

    • Author(s)
      金雲鎬、日高優一郎、秋山秀一
    • Journal Title

      日本マーケティング学会ワーキングペーパー

      Volume: 2-7 Pages: 1-26

  • [Journal Article] 情報通信技術によるマーケティングの進化と新たな研究動向2016

    • Author(s)
      西岡健一
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 139 Pages: 26-44

  • [Journal Article] Waiting in exit-stage operations: Expectation for self-checkout systems and overall satisfaction2016

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小売業における顧客関係管理の革新2015

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      『国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 1-16

  • [Journal Article] SNS利用とマーケティングの進化2015

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      季刊ビジネスインサイト

      Volume: 90 Pages: 4-8

  • [Journal Article] What enables servitization? Technological dimension and customer approach2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      Proceedings of 22nd EurOMA Conference, Neuchatel, Switzerland

      Volume: なし

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大規模小売企業の成長戦略の規定因2015

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212巻1号 Pages: 17-28

  • [Journal Article] A framework for facilitating experiential learning2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      Human Resource Development Review

      Volume: 14-4 Pages: 442-461

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Human resource development programs for knowledge transfer and creation: The case of the Toyota Technical Development Corporation.2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      Journal of Knowledge Management

      Volume: 19-6 Pages: 1186-1203

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Human resources development to facilitate experiential learning:The case of Yahoo Japan.2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 19-3 Pages: 199-210

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売業におけるマルチチャネル化とチャネル統合2015

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 61-73

  • [Journal Article] 卸売における共同革新の再検討:情報技術を中心に2015

    • Author(s)
      金雲鎬
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 75-90

  • [Journal Article] 株式会社レックの「小さな結婚式」 サービス・サプライチェーンと市場創造のイノベーション2015

    • Author(s)
      西岡健一、粘逸彦、南知恵子
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 137 Pages: 122-145

  • [Journal Article] 小売企業における情報技術の利用とMD権限の集中化および公式化に関する研究2015

    • Author(s)
      森村文一
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 41-60

  • [Presentation] Characteristics of the Japanese Type of Omnichannel Retailing2016

    • Author(s)
      Kimihiko Kondo
    • Organizer
      2016 Global Marketing Conference at Hong Kong
    • Place of Presentation
      Hong Kong,China
    • Year and Date
      2016-07-22 – 2016-07-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本型オムニチャネルの特質と理論的課題2016

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学、千葉県市川市
    • Year and Date
      2016-06-05
  • [Presentation] 日本小売企業の競争力の強化のためのサプライヤーによる適応的販売に関する規定因(韓国語での報告)2016

    • Author(s)
      金 昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      2016年韓国流通学会冬季学術大会
    • Place of Presentation
      忠清北道清洲市 大韓民国
    • Year and Date
      2016-02-20
  • [Presentation] 革新的MDの規定条件:プロセス・コンフリクトの調整効果2015

    • Author(s)
      金昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会関西部会研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学、大阪府茨木市
    • Year and Date
      2015-12-12
  • [Presentation] Enhancing Service Innovation by Combining Agile Production and User Participation2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      8th Service Operations Management Forum, Nuremberg
    • Place of Presentation
      Nuremberg,Deutschland
    • Year and Date
      2015-12-02
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer acceptance of information technology, participation behavioral inertia, and intention to use technology-based services: a comparison across user characteristics2015

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami
    • Organizer
      8th Service Operations Management Forum, Nuremberg
    • Place of Presentation
      Nuremberg,Deutschland
    • Year and Date
      2015-12-02
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Suppliers' Adaptive Selling in Retail Capabilities: the Role of Dependency Management2015

    • Author(s)
      Changju Kim, Katsuyoshi Takashima
    • Organizer
      the 2015 International Conference of Asian Marketing Associations
    • Place of Presentation
      早稲田大学、 東京都新宿区
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Challenges and Opportunities of Omnichannel Strategy in Japanese Retailing2015

    • Author(s)
      Kimihiko Kondo
    • Organizer
      International Conference of Asian Marketing Associations
    • Place of Presentation
      早稲田大学、 東京新宿区
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does “Servitization” contribute to business performance? An empirical study in Japan2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka, Fumikazu Morimura
    • Organizer
      The 24th Frontiers in Service Conference 2015, San Jose, US
    • Place of Presentation
      San Jose, USA
    • Year and Date
      2015-07-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What enables servitization? Technological dimension and Customer approach2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      22nd EurOMA Conference, Neuchatel, Switzerland
    • Place of Presentation
      Neuchatel, Switzerland
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者行動研究に期待される役割とアプローチの進化2015

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第50回コンファレンス
    • Place of Presentation
      神戸大学 兵庫県神戸市
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Invited
  • [Presentation] 供給業者との関係が市場志向と成果の関係に及ぼす影響-小売企業に関する調査データを用いて-2015

    • Author(s)
      坂川裕司
    • Organizer
      日本商業学会全国大会
    • Place of Presentation
      香川大学,香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-31
  • [Presentation] 小売業のパワー依存管理の効果2015

    • Author(s)
      金 昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究報告会
    • Place of Presentation
      香川大学、香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-31
  • [Presentation] 小売業におけるマルチチャネル化とチャネル間統合2015

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学、香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-31
  • [Presentation] サービス経済化とサービス・イノベーション解題2015

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学 香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-30
  • [Presentation] Cost Efficiency of Multiple Store Retailers: A Comparison of Purchasing and Store Operation Costs2015

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, Annual Conference, Denver, US
    • Place of Presentation
      Denver, USA
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT’s integration effect on the relationship benefits and business process in industrial markets2015

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, Annual Conference, Denver, US
    • Place of Presentation
      Denver, USA
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 45のエピソードからみる営業の課題解決2016

    • Author(s)
      高嶋克義、田村直樹
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      同文舘
  • [Book] 小売企業の基盤強化-流通パワーシフトにおける関係と組織の再編-2015

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      有斐閣

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2023-03-16  

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