• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Reflective Description of Japanese Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 24243078
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

植田 敦三  広島大学, 教育学研究科, 教授 (50168621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (00314518)
馬場 卓也  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (00335720)
真野 祐輔  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10585433)
飯田 慎司  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20184351)
山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
小山 正孝  広島大学, 教育学研究科, 教授 (30186837)
岡崎 正和  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (40303193)
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
岩崎 秀樹  広島大学, 教育学研究科, 名誉教授 (50116539)
和田 信哉  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60372471)
影山 和也  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (60432283)
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70272143)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (70304194)
松浦 武人  広島大学, 教育学研究科, 教授 (70457274)
岩崎 浩  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80251867)
宮川 健  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Keywords日本型数学教育 / 国際的発信 / 全国数学教教育学会
Outline of Annual Research Achievements

近年,授業研究等を巡って展開されている日本の数学教育の実際は海外の多くの数学教育研究者,実践者から注目されてきている.しかし,その発信は内から外に向けての一方向的な取り組みになりがちであった.この反省に立ち,本研究では日本の数学教育を国際的視点から相互参照的に批判検討することを通して日本の数学教育を記述する枠組みを構築し,その上で日本の数学教育を国際的に発信するための基盤的整備を行うことを目的としている.
この目的に基づき,本研究の最終年度である本年度は主に以下の2点に取り組んだ.
第1は,2016年6月に埼玉大学を会場として開催された日本数学教育学会第4回春期大会において開催された「創成型課題研究の部」に応募し,「日本型数学教育の反省的記述に関する試み」「意図された算数・数学カリキュラムの特質」「我が国の「授業づくり」の特色に関する反省的記述」「「教員養成・教員研修」に関する反省的記述「わが国の数学教育における「価値観」に関する反省的記述」という題目のもと本科研の研究成果に基づく一連の発表を行った.本発表を通して多くの関係者と討議することができた.
第2は,5月に開催した本科研の全体検討会において,これまでの4年間の研究成果を確認し国際発信のための基盤整備として作成する原稿の検討及び調整を行った.その後,「カリキュラム」「授業」「教員養成・教員研修」「価値観」の4つの立場から本研究の成果を文章化するとともに,その英語版を作成した.

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Networking of Mathematical Activities through Units for Curriculum Development: A Case of “Functions and Equations”2016

    • Author(s)
      Mizoguchi, T. & Yamawaki, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th International Conference on Educational Research

      Volume: - Pages: 834-845

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Le "school-based" developpement professionnel des enseignants en mathematiques : deux pratiques collectives en Europe et au Japon2016

    • Author(s)
      Miyakawa, T. & Pepin, B.
    • Journal Title

      Enjeux et debats en didactique des mathematiques

      Volume: 1 Pages: 145-177

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国数学教育学会誌論文(2004-2013)の国際ハンドブックの観点によるメタ分析2016

    • Author(s)
      馬場卓也,オルランドゴンザレス
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 22(1) Pages: 159-169

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Types of interaction that promote or hinder the narrative coherence of a mathematics lesson2016

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Keiko Kimura, Keiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 395-402

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外の研究者との連携・共同の必要性:イギリスでの在外研究の報告を中心に2016

    • Author(s)
      真野祐輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 98(7) Pages: 16-17

  • [Presentation] 全国数学教育学会における数学教育研究の傾向と特徴:学会誌掲載論文の分析を通して2017

    • Author(s)
      大滝孝治・岩崎秀樹
    • Organizer
      全国数学教育学会第45回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2017-01-29 – 2017-01-29
  • [Presentation] Curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary schools in Japan2016

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi, Hideki Iwasaki, Susumu Kunimune, Hiroaki, Hamanaka, Takeshi Miyakawa, Yusuke Shinno, Yuki Suginomoto, and Koji Otaki
    • Organizer
      13th International Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-29 – 2016-07-29
  • [Presentation] Mathematics Education LS in Japan from Historical, Institutional and Community Perspectives2016

    • Author(s)
      Takuya Baba, Atsumi Ueda, Hiro Ninomiya, Keiko Hino
    • Organizer
      Lesson/Learning Studies (LS) and math education, ICME 2016
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-25 – 2016-07-25
  • [Presentation] 日本型数学教育の反省的記述に関する試み2016

    • Author(s)
      植田敦三
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12
  • [Presentation] 意図された算数・数学カリキュラムの特質2016

    • Author(s)
      小山正孝
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12
  • [Presentation] 我が国の「授業づくり」  の特色に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      山田篤史・影山和也・岡崎正和・松浦武人
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12
  • [Presentation] 「教員養成・教員研修」に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      飯田慎司・岩崎浩・加藤久恵・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12
  • [Presentation] わが国の数学教育における「価値観」に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      二宮裕之・馬場卓也・植田敦三・日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12
  • [Presentation] 発展・拡充期における日本数学教育学会の研究動向2016

    • Author(s)
      岩崎秀樹・岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12 – 2016-06-12

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi