• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

実海域航行性能に関する多目的ロバスト船型最適化手法を導入したSBDシステムの開発

Research Project

Project/Area Number 24360363
Research InstitutionNational Maritime Research Institute

Principal Investigator

田原 裕介  独立行政法人海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (10264805)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 寛  独立行政法人海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (20361503)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords実海域性能 / ロバスト最適化 / 船型SBD / 計算流体力学 / 非線形最適化
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,これまでの研究で構築したCFD 援用船型最適化手法の個々の要素技術を,実海域航行性能に関する多目的ロバスト船型最適化設計に適用できるレベルへ高めるとともに,従来研究で構築したSBD プロトタイプのシステム再統合による高度化を行い,我国の造船設計に適合したCAD のインターフェースを拡充することによって高度SBD 手法を構築し,我国の造船工学における世界的優位性を維持・発展させる基礎技術を確立することである.

本年度は最終年度であり,本課題研究のPhase 3「多目的関数最適化問題・SBDシステム最終評価フェーズ」を完了した.その具体的なタスクは以下のように定義されていた:(Task-3.1) コンパクト多重コアPCクラスター並列計算環境の増強;(Task-3.2) 多目的関数最小化問題の定式化;(Task-3.3) 多目的関数最小化問題の実行ならびにSBDシステム評価・改良,以上3項目である.それらのタスクは全て完了することができ,その成果は幾つかの国内・国際の学会で発表する事ができた.これを以て本研究に関する本年度の所期の目標,並びに3カ年研究の所期の目標を全て達成したものと考える.

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (13 results)

All 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 8 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] CFD-Based Hull Form / Appendage Optimization by Using Deterministic and Stochastic Optimization Theory2015

    • Author(s)
      Tahara, Y.
    • Journal Title

      12th International Marine Design Conference

      Volume: 1 Pages: CDROM

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Prediction of Wave-induced Surge force Using Overset Grid RaNS Solver2015

    • Author(s)
      Hashimoto, H., Yoneda, S., Tahara, Y., Kobayashi, E.
    • Journal Title

      Proc. 12th International Conference on the Stability of Ships and Ocean Vehicles

      Volume: 1 Pages: CDROM

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Initial evaluation of CFD based maneuverability prediction method by using overset grid technique2014

    • Author(s)
      Tahara, Y., Shingo, S., Kanai, A.
    • Journal Title

      Conference Procs. The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers

      Volume: 18 Pages: 237-238

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Development of a fluid-structure coupled analysis method about the sailing system - Part 2 -2014

    • Author(s)
      Takami, T., Fujimoto, S., Tahara, Y., Takimoto, T.
    • Journal Title

      Conference Procs. The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers

      Volume: 18 Pages: 601-602

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CFD-Based Multiobjective Stochastic Optimization of a Waterjet Propelled High Speed Ship2014

    • Author(s)
      Tahara, Y., Diez, M., Volpi, S., Chen, X., Campana, E., Stern, F.
    • Journal Title

      Proc. 30th Symposium on Naval Hydrodynamics

      Volume: 1 Pages: CDROM

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Fundamental study of Ship Behavior under Tsunami Attack by Using Overset Grid System RaNS Equation Method2014

    • Author(s)
      Yoneda, S., Kobayashi, E., Tahara, Y., Hashimoto, H.
    • Journal Title

      Conference Procs. The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers

      Volume: 19 Pages: 557-559

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CFD-Based Multiobjective Robust Design Optimization of a Waterjet Propelled High Speed Ship - Final Stage Optimization -2014

    • Author(s)
      Tahara, Y.
    • Journal Title

      Conference Procs. The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers

      Volume: 19 Pages: 355-358

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Simulation Based Design Method for High Speed Catamaran Design by Using Overset Grid CFD and Nonlinear Stochastic Optimization Theory2014

    • Author(s)
      Tahara, Y.
    • Journal Title

      Proc. 28th CFD Symposium

      Volume: 1 Pages: CDROM

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 構造格子/重合格子法における局所高解像化手法について2015

    • Author(s)
      田原裕介
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会・推進性能委員会
    • Place of Presentation
      横須賀市立勤労福祉会館
    • Year and Date
      2015-01-22 – 2015-01-22
  • [Presentation] CFD-Based Multiobjective Stochastic Optimization of a Waterjet Propelled High Speed Ship2014

    • Author(s)
      Tahara, Y.
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会・推進性能委員会
    • Place of Presentation
      呉市福祉会館
    • Year and Date
      2014-10-09 – 2014-10-09
  • [Presentation] 実海域航行性能に関する多目的ロバスト船型最適化手法を導入したSBDシステムの開発2014

    • Author(s)
      田原裕介,小林寛
    • Organizer
      平成26年度 海上技術安全研究所研究発表会
    • Place of Presentation
      東京都・三鷹市・海上技術安全研究所
    • Year and Date
      2014-06-24 – 2014-06-24
  • [Presentation] 実験値との比較等による重合格子法GTV.1の精度確認について2014

    • Author(s)
      田原裕介
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会・推進性能委員会
    • Place of Presentation
      伊勢市観光文化会館
    • Year and Date
      2014-06-06 – 2014-06-06
  • [Presentation] Stochastic Variable Physics SBD for Ship Design2014

    • Author(s)
      Tahara, Y., Kobayashi, H.
    • Organizer
      ONR NICOP Optimization, Waterjet Ship, and Capsizing Project Meeting
    • Place of Presentation
      NMRI, Tokyo, Japan.
    • Year and Date
      2014-05-28 – 2014-05-28

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi