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2013 Fiscal Year Research-status Report

理性・感情二元プロセに基づくCS生成モデルの解明と品質設計指針への応用

Research Project

Project/Area Number 24510183
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

圓川 隆夫  東京工業大学, 社会理工学研究科, 教授 (70092541)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FRANK Bjoern  東京工業大学, 社会理工学研究科, 助教 (30467039)
鈴木 定省  東京工業大学, 社会理工学研究科, 准教授 (50323811)
Keywords顧客満足度
Research Abstract

理性よりも感情に訴える方がCS(顧客満足度)に大きな影響を与えるという仮説のもとで、その感情を引き起こすアクティビティに着眼したアンケート用紙を設計を、ブランドイメージや個人文化の影響も同時に測定する調査を、初年度の日本に加えて、スリランカ、ボリビオア、エクアドルの途上国に加えて、先進国の日本に加えて、米国、フランスでも行った。
これらの全ての国の分析は全ては終えていないが、逐次、初年度の日本で得られた結果の拡張、そして特に不確実性回避傾向や、個人主義(集団主義)の国や個人の文化特性が、CSへの影響にモデレータとして作用する等、文化による違いについての国際シンポジウムでの論文発表、そして論文投稿による査読付き論文を作成した。
そして新たに分析に加えて、製品がどの国のブランドであるかの認知(COO)が、CSやその結果としてのロイヤリティに影響を与え、かつそれが正確であるほど影響高めること等を明らかにした。またそのそれらの関係に不確実性回避等の文化特性がモデレータとして作用することも明らかにした。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

初年度の日本での調査から、米国、エクアドル、ボリビア、スリランカ、フランスといった国に調査を拡大できたこと、さらに直接の成果として4編の査読付き国際ジャーナルに掲載され(関連のものを含めると6編)、さらに国際シンポジウムでの発表5件、国内1編の学会発表を行った。

Strategy for Future Research Activity

26年度は最終年度に当たり、国際調査を完了させるとともに、論文の執筆を加速させる。特に米国の調査については、これまで調査に協力いただいた研究者(教授)を1名を6月に招聘した上で、分析・考察の精度を上げることを行う。さらに出来れば、これまで得られた知見を集大成して、刊行本の出版を目指す。

  • Research Products

    (10 results)

All 2014 2013

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Leveraging Customer Orientation to Build Customer Value in Industrial Relationship2014

    • Author(s)
      Dinush Chanaka Wimalacgandra, Bjorn Frank and Takao Enkawa
    • Journal Title

      Journal of Japanese Operations management and Strategy

      Volume: 4 Pages: pp46-61

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How do the success factors driving repurchase intent differ between male and female customers?2014

    • Author(s)
      Bjoern Frank & Takao Enkawa & Shane J. Schvaneveldt
    • Journal Title

      J. of the Acad. Mark. Sci.

      Volume: 42 Pages: pp171-185

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How do Asia's two most important consumer markets differ? Japanese-Chinese differences in customer satisfaction and its formation2013

    • Author(s)
      Frank, B., Abulaiti, G., Herbas Torrico, B., Enkawa, T.
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 66 Pages: pp2397-2405

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of the Effect of Workload on the Performance of Production Lines under DLB Mechnism2013

    • Author(s)
      Kasmo Salah, Takao Enkawa, Sadami Suzuki
    • Journal Title

      International MultiConference of Engineers and Computer Scientists

      Volume: 2013 Pages: pp857-862

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] セル生産方式における助け合いゾーンとバッファ導入による補完効果に関する研究2013

    • Author(s)
      カスモ サラー、池田太将、圓川隆夫
    • Journal Title

      日本経営工学会誌

      Volume: 64 Pages: pp473-479

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Enhancing NPD Operational Performance through B2B and B2C Customer Involvement for Varying Degrees of Product Technology2013

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      2013 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      20131210-20131213
  • [Presentation] Adjusting NPD Strategic Orientation to Optimize Product Quality2013

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20131115-20131116
  • [Presentation] 知覚品質が口コミに与える影響とその文化による違い2013

    • Author(s)
      宮崎友貴、圓川隆夫、 フランク・ビョーン
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20131115-20131116
  • [Presentation] The Interconnected Roles of B2B and B2C Customer Orientation in Pursuing Different Operational NPD Objectives2013

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      International Conference on Industrial Engineering Theory, Applications, and Practice 2013
    • Place of Presentation
      Busan, South Korea
    • Year and Date
      20131006-20131009
  • [Presentation] The Differential Effects of Internal and External Customer Orientation Approaches on B2B Customer Value Creation in New Product Development2013

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      International Symposium on Operations Management and Strategy 2013
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20130531-20130602

URL: 

Published: 2015-05-28  

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