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2014 Fiscal Year Annual Research Report

究極効率エンジンの燃焼原理研究

Research Project

Project/Area Number 25630072
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

内藤 健  早稲田大学, 理工学術院, 教授 (30323174)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2015-03-31
Keywordsエンジン / 燃焼 / 高効率 / 低騒音 / 自動車 / 航空機 / 発電
Outline of Annual Research Achievements

二年時の研究実績を以下にまとめる.
・サイクル理論:初年度に考案した理論とそれによる最大到達熱効率について、論文発表を行った.このサイクル理論中の噴流衝突圧縮レベルは、熱流体物理学に基づいて導出した理論式で求められているが、それは、3次元非定常シミュレーションの結果ともほぼ一致している.(SAEPaper1件)
・シミュレーション:初年度は過給機がある場合についての熱効率の算出を行ったが、本年度は更に、自然吸気でも高負荷運転条件で高熱効率を可能にする構成案を見出した.
・自動車用エンジンの燃焼実験:強非対称ダブルピストンと多重衝突パルス噴流圧縮を併用した形態の試作二号機エンジンの排気温度と筒内壁面圧力を計測した.その結果、機械圧縮比が8.0:1程度でもガソリン自己着火が起き、筒内圧力も従来ガソリンレベルかそれ以上にあることを確認した.これは、従来型ガソリンエンジンの自己着火下限圧縮比よりもかなり小さい.この結果から、従来型ガソリンエンジンと同等かそれ以上の熱効率を得られる可能性を実機で得たと言えるとともに、ガソリンでディーゼルレベルを実現していくための端緒を得た.また、より安価な構成で、しかも、更なる高効率ポテンシャルを有する試作三号機エンジンを制作し、燃焼試験を開始した.
・航空用試作一号機エンジンの燃焼実験:初年度は可視化のみであったが、本年度は、排気温度を計測した.まだ、燃焼安定度の観点から見ると実用化にとって十分とは言えないものの、100℃を超える排気温度を得ており、多重衝突パルス噴流による圧縮がなされていることが確認できた.
よって、初年度に得られた研究成果と合わせて考えると、多重衝突パルス噴流による圧縮は原理的に成立しており、自動車用レンジエクステンダー・航空機・家庭用発電機等の用途の新技術であり、萌芽研究という枠組みに即した成果を提示したと考えている.

  • Research Products

    (13 results)

All 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Fugine: the supermultijet-convergence engine working from startup to hypersonic scram mode and attaining simultaneously light-weight, high-efficiency, and low noise2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh et al
    • Journal Title

      AIAApaper

      Volume: 2014-3960 Pages: 1-26

    • DOI

      DOI: 10.2514/6.2014-3960

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Physical theory of the single-point auto-ignition engine based on supermulti-jets colliding with pulse: leading to thermal efficiency over 60% at various engine speeds and loads of automobiles2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh, Kentaro Kojima et al
    • Journal Title

      SAEpaper

      Volume: 2014-01-2640 Pages: 1-16

    • DOI

      doi:10.4271/2014-01-2640

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Unsteady three-dimensional computational experiments of the single-point auto-ignition engine based on semispherical supermulti-jets colliding with pulse for automobiles2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh, Kan Yamagishi et al
    • Journal Title

      SAEpaper

      Volume: 2014-01-2641 Pages: 1-16

    • DOI

      doi:10.4271/2014-01-2641

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Development of Fugine based on supermulti-jets colliding with pulse: leading to stable plug-less start and improvement of HCCI with satisfactory strength of structure2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh, Kenya Hasegawa et al
    • Journal Title

      SAEpaper

      Volume: 2014-01-2639 Pages: 1-8

    • DOI

      doi:10.4271/2014-01-2639

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Two small prototype engines developed based on pulsed supermultijets colliding: having a potential of thermal efficiency over 60% with satisfactory strength of structure2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh, Daiki Ikoma et al
    • Journal Title

      SAEpaper

      Volume: 2014-32-0099 Pages: 1-10

    • DOI

      doi:10.4271/2014-32-0099.

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Design guidelines of the single-point auto-ignition engine based on supermulti-jets colliding for high thermal efficiency and low noise: obtained by computational experiments for a small stronglyasymmetric double-piston engine.2014

    • Author(s)
      Ken Naitoh, Takuma Okamoto et al
    • Journal Title

      SAEpaper

      Volume: 2014-32-0100 Pages: 1-16

    • DOI

      doi:10.4271/2014-32-0100

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 究極系研究:複雑系研究からの脱皮と飛躍2014

    • Author(s)
      内藤健
    • Organizer
      CMMA Colloquium (meiji University)
    • Place of Presentation
      明治大学中野キャンパス
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-10
    • Invited
  • [Presentation] 多重衝突パルス噴流圧縮機構エンジンの基礎燃焼試験に関する研究2014

    • Author(s)
      中井 琢也、内藤健他
    • Organizer
      第46回流体力学講演会
    • Place of Presentation
      弘前文化センター
    • Year and Date
      2014-07-03 – 2014-07-04
  • [Presentation] 多重衝突パルス噴流による高効率プロトタイプエンジンの開発(第二報).2014

    • Author(s)
      内藤 健他
    • Organizer
      自動車技術会春季大会講演論文集
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2014-05-22 – 2014-05-22
  • [Remarks] 日本経済新聞(エンジンの熱効率、新理論で60%に)

    • URL

      http://www.nikkei.com/article/DGXNASGG08020_Y3A700C1TJM000/

  • [Remarks] 次代に豊かな新世界をもたらす「究極のエンジン」

    • URL

      http://www.yomiuri.co.jp/adv/wol-rikou/research/141107_01.html

  • [Remarks] 理工・内藤教授、究極効率のエンジンを生む新圧縮燃焼原理を発見

    • URL

      http://www.waseda.jp/top/news/6476

  • [Remarks] AIF2013 パネル④世界が羨む日本の未来のテクノロジー

    • URL

      http://www.aif21c.com/

URL: 

Published: 2016-06-01  

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