• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Study on Restoration of the Khufu Second Boat, Ancient Egypt

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 26257309
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Architectural history/Design
Research InstitutionHigashi Nippon International University (2015-2018)
Cyber University (2014)

Principal Investigator

Kurokochi Hiromasa  東日本国際大学, エジプト考古学研究所, 教授 (70225291)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲蔭 博子 (内山博子)  女子美術大学, 芸術学部, 教授(移行) (20289896)
池内 克史  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 名誉教授 (30282601)
吉村 作治  東日本国際大学, 経済経営学部, 学長 (80201052)
Research Collaborator Zidan Eissa  
OISHI Takeshi  
KASHIWAGI Hiroyuki  
KAGESAWA Masataka  
TAKAHASHI Kazumitsu  
NISHISAKA Akiko  
YAMADA Ayano  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywords古代エジプト / 木造船 / 保存 / 復原 / 建築史 / 考古学 / 三次元物体変形モデル / コンピュータグラフィクス
Outline of Final Research Achievements

This is the study on the restoration of the Khufu Second Boat (around B.C.2600) in Giza Pyramid Area, Egypt. The ship, consists of 1200 wooden pieces, is dismantled and stored in the pit nearby the Great Pyramid. We are extracting them from the pit, conserving them, taking their measurement, making drawings or 3D data and studying on the restoration of this boat. The actual work in the site is also supported by Japan International Cooperation Agency (JICA).
During five years from April 2014 till March 2019, almost 1000 wooden pieces have been extracted. And it becomes clear that this boat is over 40 meters long, equips a deckhouse covered with a canopy and 26 short oars in each side. We also found that the hull is made of 35 thick large wooden planks and such structure is one of the characteristics of old shipbuilding technique. The Second Boat equips much more oars than the First Boat and it shows that two boats had different function in each at the funeral ceremony of King Khufu.

Free Research Field

建築史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

クフ王第2の船は、計画的に部材を組み合わせて建造された木造構造船としては世界で最も古く、また劣化が進んで崩壊した個所が目立つものの、部材の残存率が良いことでもすでに博物館で展示されている第1の船と並んで他に類を見ない。この船の復原案を考察することは、人類が紀元前2600年に持っていたきわめて高度に発達した木造技術を発見することにつながり、学術的に極めて意義のある研究と言えよう。
また第2の船は、日本のODAをもとに現在ギザで建設中の「大エジプト博物館」の敷地内に、別館を建ててその中で展示されることになっている。したがってその復原案を考察することは、実質的な社会貢献となる研究であると言えよう。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi