• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Study of innovative merchandising corporation: management of cooperation in retail firm

Research Project

Project/Area Number 26285094
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

坂川 裕司  北海道大学, 経済学研究院, 教授 (40301965)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩田 智  北海道大学, 経済学研究院, 教授 (00232679)
平本 健太  北海道大学, 経済学研究院, 教授 (00238388)
鎌田 直矢  北星学園大学, 経済学部, 講師 (50756385)
谷口 勇仁  北海道大学, 経済学研究院, 教授 (60313970)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywordsretailing / market orientation / innovation / merchandising / SCM / CRM / cooperation / business performance
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,「革新的協働マーチャンダイジング(MD)の探求-小売企業の協働マネジメント-」について解明することである。日本の小売企業を対象として定性的および定量的な調査を実施し,先行研究において十分に取り上げられることのなかった革新的協働MDにおける協働のマネジメントを理論的に解明することである。その際,小売企業と複数の供給企業との協働MDについて関係の構築・維持と,MDの成果との関係に焦点を当てた。当該年度は前年度に実施した調査の結果を踏まえて,分析結果に基づく研究業績の公開作業(研究報告,論文による発表など)に取り組んだ。
まず研究成果の一部を2つの国際学会において報告した。次に研究成果の一部を1つの論文としてまとめ,国際ジャーナルに投稿し掲載された。
この報告書執筆時点において,我々はデータ分析を通じて発見した諸結果を整理し,国際学会報告および国際ジャーナル投稿に準備している。そのためすべての研究成果をここに記載することはできない。すでに公表した一部の研究成果について述べるならば,本研究は,欧米企業を対象として行われてきた先行研究と異なる発見を行っている。ほとんどすべての欧米における先行研究は,サプライチェーン・マネジメントが事業成果に対して正の影響を及ぼす関係を発見してきた。これに対して2本小売企業を調査対象とする本研究は,サプライチェーン・マネジメントが事業成果に対して負の影響を及ぼす関係を発見した。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (5 results)

All 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] the Aalto University Business School(フィンランド)

    • Country Name
      FINLAND
    • Counterpart Institution
      the Aalto University Business School
  • [Journal Article] Information technology use in retail chains: Impact on the standardisation of pricing and promotion strategies and performance2018

    • Author(s)
      Morimura Fumikazu、Sakagawa Yuji
    • Journal Title

      Journal of Retailing and Consumer Services

      Volume: 45 Pages: 81~91

    • DOI

      https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.08.009

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] THE IMPACT OF MARKET ORIENTATION AND SUPPLY CHAIN ORIENTATION ON BUSINESS PERFORMANCE IN JAPANESE RETAILINGa2018

    • Author(s)
      Sakagawa Yuji、Hokkaido University, Japan、Kajalo Sami、Morimura Fumikazu
    • Journal Title

      Global Fashion Management Conference

      Volume: 2018 Pages: 1483~1486

    • DOI

      10.15444/GMC2018.12.07.02

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] THE IMPACT OF MARKET ORIENTATION AND SUPPLY CHAIN ORIENTATION ON BUSINESS PERFORMANCE IN JAPANESE RETAILING2018

    • Author(s)
      Yuji Sakagawa; Sami Kajalo; Fumikazu Morimura
    • Organizer
      the 2018 JSMD-GAMMA Joint Symposium at the Global Marketing Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Role of Customer Orientation in Retail Marketing2018

    • Author(s)
      Yuji Sakagawa,Fumikazu Morimura, Sami Kajalo
    • Organizer
      ANZMAC 2018 Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi