• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practices

Research Project

Project/Area Number 26285150
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

市川 伸一  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70134335)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 植阪 友理  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (60610219)
Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (90431775)
篠ヶ谷 圭太  日本大学, 経済学部, 准教授 (30645289)
深谷 達史  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70724227)
鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育学部, 講師 (00708703)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywords失敗活用 / 教育実践 / 失敗観の構造 / 失敗活用行動の促進要因
Outline of Annual Research Achievements

近年、失敗を活用することの重要性が社会的に高く認知されるようになってきている。学習においても「いかにして失敗を活かすのか」は重要である。その一方で、「失敗は恥ずかしいことで見たくない」といった具合に、子ども達は必ずしも失敗をポジティブには捉えておらず、そのことが学業を阻害している。「失敗を上手に活用できる学習者の育成」は実践・研究の両面から意義のある問いである。よって、失敗観の構造およびその文化差の検討、失敗経験による動機づけ低下の予防法、失敗を活用できる学習者を育成するための指導法、失敗を生かした指導法開発等を実践・基礎の両面から行ってきた。失敗を教育に生かすということを共通のテーマとしながら、最終年度の今年は、様々な成果を得た。まず、失敗観の構造を解明し、それらの形成要因および学習行動への影響を検討し、学術論文として発信した。次に、失敗を活用するような学習行動を規定する要因として、感情的要因も含めた検討を行い、テスト結果を受け取ったときの感情はテストの見直し行動を予測せず,見直し行動を規定する要因としてテスト観が重要であることが示し、学術研究にまとめた。さらに、教師が授業での失敗を授業改善に生かす様相についても明らかにした。その他、宿題にも着目し、どのくらい時間をかけるのかといった量的な側面よりも、失敗を活用するといった学習の質が、その後の学業成績を予測することを明らかにした。最後に、国際誌Thinking Skills and Creativityにおいて、失敗活用をテーマとした特集を組み、このテーマでの国際的な学術知見を集めることにも貢献した。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Do emotions after receiving test results predict review activities? An intra-individual analysis.2018

    • Author(s)
      Suzuki, M., & Akasaka, K.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 60(1) Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Special issue on the role of failure in promoting thinking skills and creativity: New findings and insights about how failure can be beneficial for learning.2018

    • Author(s)
      Manalo, E., & Kapur, M. (Eds.)
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: in press Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching and learning support services.2018

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Journal Title

      In M. A. Henning, C. U. Krageloh, R. Dryer, F. Moir, R. Billington, & A. G. Hill (Eds.),Wellbeing in higher education: Cultivating a healthy lifestyle among faculty and students

      Volume: - Pages: 161-173

  • [Journal Article] The Hemingway effect: How failing to finish a task can have a positive effect on motivation.2018

    • Author(s)
      Oyama, Y., Manalo, E., & Nakatani, Y.
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: in press Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学業場面に対する失敗観尺度の作成2017

    • Author(s)
      西村 多久磨 , 瀬尾 美紀子 , 植阪 友理 , マナロ エマニュエル , 田中 瑛津子 , 市川 伸一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 197-210

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Motives, beliefs, and perceptions among learners affect preparatory learning strategies2017

    • Author(s)
      Shinogaya, K.
    • Journal Title

      Journal of Educational Research

      Volume: ? Pages: 1-8.

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業での失敗を生かした授業改善の様相―授業ビデオを用いた刺激再生法による分析2017

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史
    • Journal Title

      日本大学経済学部研究紀要

      Volume: 85 Pages: 33-48

  • [Journal Article] Global processing impacts academic risk taking2017

    • Author(s)
      Tan, E. W. S., Lim, S. W. H., & Manalo, E.
    • Journal Title

      Quarterly Journal of Experimental Psychology

      Volume: 70 Pages: 2434-2444.

    • DOI

      10.1080/17470218.2016.1240815

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 準備委員会企画シンポジウム2 授業でメタ認知を育成するには2017

    • Author(s)
      富田 英司 , 惠羅 修吉 , 吉野 巌 , 瀬尾 美紀子 , 鹿毛 雅治
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 56 Pages: 235-242

    • Open Access
  • [Presentation] Effects of meta-cognitive learning strategy use on homework: The importance of deeper learning for self-regulated learner2018

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ota, E., Nishimura, K., & Fernandez, N. S.
    • Organizer
      Educational Research Association of Singapore (ERAS) and Asia-Pacific Educational Research Association (APERA) International Conference 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 宿題における失敗活用と学業成績との関連2018

    • Author(s)
      植阪友理・太田絵梨子・西村華奈・Natalia Fernandez.
    • Organizer
      シンポジウム「主体的な学び」の実現に向けた教授・学習」
  • [Presentation] 失敗の有効活用に向けて:最新の研究動向2018

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo
    • Organizer
      シンポジウム「主体的な学び」の実現に向けた教授・学習」
  • [Presentation] 質の高い教訓帰納を促す認知プロセスとは2018

    • Author(s)
      柴里実
    • Organizer
      シンポジウム「主体的な学び」の実現に向けた教授・学習」
  • [Presentation] 『計算間違い』の克服を促す教訓帰納の指導2018

    • Author(s)
      若林正晃
    • Organizer
      シンポジウム「主体的な学び」の実現に向けた教授・学習」
  • [Presentation] 語彙テストのフィードバック活用法指導の効果の検討2017

    • Author(s)
      Manalo, E., & Oyama, Y.
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Book] 心理学から 21世紀型スキルの育成を考える2017

    • Author(s)
      植阪友理・Emmanuel Manalo(編著)
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      東京大学

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi