• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Research on <<teachers' thinking>> in French as a foreign language teaching from the view point of discourse analysis

Research Project

Project/Area Number 26370745
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

石川 文也  立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (60295524)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords言語学 / 外国語教育 / 外国語教師養成 / フランス語教育論 / 言語インタアクション / ディスクール分析
Outline of Annual Research Achievements

研究テーマに関連する文献を収集して講読を進めた。また、研究協力者(海外共同研究者)から助言と専門的な知識の提供を受けた。さらに、研究の最終的成果を、国際コロキアムとシンポジウムで報告した。
1.文献収集と講読:言語インタアクション・ディスクール分析に関する未収集の文献、教育人間工学に関する文献、現象学的社会学に関する文献を新たに入手し、講読を進めた。さらに、これまでに収集した文献を(再)講読した。
2.主としてフランス語教師養成の現場における言語インタアクションの収集とコーパス(分析資料体)の分析:2015年7月18日から同月25日まで、フランスのトゥーレーヌ語学学院を訪れ、その学校の協力を得てフランス語教員養成講座の授業を見学し、授業内会話を録画収集して作成したコーパス(分析資料体)の分析を進めた。
3.研究協力者(海外共同研究者)からの専門的知識の提供:研究代表者(石川)が外部研究員として所属するパリ第三=新ソルボンヌ大学研究グループDELCAの研究ユニットIDAPを訪問し、同ユニットの現代表であるパリ第三=新ソルボンヌ大学准教授Violaine BIGOT(ヴィオレヌ・ビゴ)氏から助言および専門的知識を提供してもらった。
4.研究成果の最終的報告:研究ユニットIDAPが作成したコーパス(分析資料体)および本研究の枠組みで作成したコーパス(分析資料体)を分析対象として最終的考察をおこない、その成果を最終的報告として、イタリアとフランスでおこなわれた国際コロキアムで報告した。本研究の枠組みでおこなった海外および国内学会の報告原稿をもとに最終報告書を作成した。

  • Research Products

    (4 results)

All 2016

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Reflexivite en discours et discours de reflexion : la transmission des savoirs et savoir-faire professionnels de l’enseignement du FLE dans l’entretien retrospectif2016

    • Author(s)
      ISHIKAWA, Fumiya
    • Journal Title

      Revue japonaise de didactique du francais

      Volume: 11(1 & 2) Pages: 46-62

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Quand dire, c’est se faire former : l’articulation des actions, de la verbalisation et du developpement du repertoire didactique de l’enseignant de FLE2016

    • Author(s)
      ISHIKAWA, Fumiya
    • Journal Title

      Prise de conscience dans la situation d'enseignement : corps, gestes et paroles

      Volume: - Pages: 72-73

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quand dire, c’est se faire former : l’articulation des actions, de la verbalisation et du developpement du repertoire didactique de l’enseignant de FLE2016

    • Author(s)
      ISHIKAWA, Fumiya
    • Organizer
      Colloque international : << Prise de conscience dans la situation d'enseignement : corps, gestes et paroles >>
    • Place of Presentation
      Universite Paris-Est Creteil Val de Marne (Creteil, France)
    • Year and Date
      2016-06-25 – 2016-06-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enjeux de la formation des enseignants de FLE : le role d’intermediaire de l’enseignant et l’interculturalite dans la classe2016

    • Author(s)
      ISHIKAWA, Fumiya
    • Organizer
      Colloque international GLAT Padova 2016 : << Acteurs et formes de mediation pour le dialogue interculturel >>
    • Place of Presentation
      Universiite de Padova (Padova, Italie)
    • Year and Date
      2016-06-17 – 2016-06-19
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi