• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

脆弱国におけるコミュニティ参加型学校運営と社会的結束性についての理論とモデル構築

Research Project

Project/Area Number 26590219
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

小松 太郎  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (20363343)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywords社会的結束性 / ボスニア・ヘェルツェゴビナ / 学校運営 / 民族融和 / 平和 / 紛争
Outline of Annual Research Achievements

研究期間三年目は民族混在性の高いブルチコ地区を中心に、学校運営協議会委員および学校関係者への面接調査を行った。その結果、以下の3点が確認できた。第一に、学校運営協議会委員の民族混合性は、必ずしも地域社会内の社会的結束を促す学校運営につながっていないこと、第二に、しかしながら、多民族地域社会においては学校運営の正統性(legitimacy)確保にために民族混合の委員構成は以前として必要とされていること、そして第三に、異民族の生徒、親、教師間で交流を生む多民族統合学校の意義は地域社会で概ね受け入れられており、その実現のために各民族の代表者で学校運営協議会が構成されるのは不可欠であること、などが示唆された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当局や関係者の協力を得ながら、調査研究を遂行することが出来た。研究成果については、三年間のものをまとめたものを今後、学会等で発表していく予定である。

Strategy for Future Research Activity

本研究の成果は2018年度中に論文の形でまとめ、書籍化する計画である。

Causes of Carryover

当初予定していた調査手法を変更したため。

Expenditure Plan for Carryover Budget

研究期間延長により、3年間の研究成果について国際会議(INEE)にて発信し、意見交換を行う。

  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Education and Peace2017

    • Author(s)
      Taro Komatsu
    • Journal Title

      Oxford Research Encyclopedia of Education

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1093/acrefore/9780190264093.013.68

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 開発途上国の教育政策:為政者の動機に着目した教育改革の分析視座2017

    • Author(s)
      小松太郎
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 51 Pages: 23-36

  • [Journal Article] Are educational governance reforms in a post-conflict society conforming to global standards? Examining the application of education convergence theory in an internationally-supervised and politicized context2016

    • Author(s)
      Taro Komatsu
    • Journal Title

      Research in Comparative and International Education

      Volume: 11-3 Pages: 267-281

    • DOI

      10.1177/1745499916662366

    • Peer Reviewed
  • [Book] 途上国世界の教育と開発2016

    • Author(s)
      小松太郎
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      上智大学出版

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi