• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

The analyses of L2 English learners' errors on verb classification and effects of explicit instruction

Research Project

Project/Area Number 26770196
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

近藤 隆子  静岡県立大学, 国際関係学部, 助教 (60448701)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords第二言語習得 / 明示的指導の効果 / 英語の動詞習得 / 受動態過剰般化 / 誤り訂正 / 教科書分析 / 主語の有生性 / 動詞の完結性
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、第二言語としての英語の動詞の習得を、「自他交替可能有無」という観点から考察し、その成果を大学の英語教育に応用することを目的として、複数の実験を行った。動詞の構造に関する誤りは大学生レベルでも多く見られ、主語と動詞の関係が文において最も基本的な構造であることを考えれば、動詞の体系的な説明は英語教育において導入されるべきであり、動詞の構造上の誤りは、明示的な教授により習得され得る問題と考え、以下のように、実証的に検証した。(1)非対格動詞と非能格動詞の習得に関する先行研究の検証をおこない、非対格動詞の受動態過剰般化は、動詞が持つ完結性の程度によるものなのか、それとも、統語構造によるものなのか、文法性判断タスクを用いて調査し、統語構造に起因する傾向が見られた。その一方で、統語構造だけでは説明のつかない、非対格動詞間の文法性容認度のばらつきが観察された。(2)したがって、中学・高校の英語教科書における非対格動詞の出現回数と、大学生被験者によるそれらの動詞の誤りの相関関係を調べた結果、両者の間に相関関係はなかった。(3)次に、非対格動詞の主語の有生性の観点から誤りを検証した結果、無生物の名詞が主語の方が、有生物の名詞が主語の時よりも、受動態が容認される傾向にあることがわかった。(4)上記の結果を踏まえ、自動詞、他動詞、自他交替可能動詞について、大学生を対象に、体系的な明示的指導を行い、効果があるかどうかについて調査したところ、動詞の分類、主語の有生性・無生性、また、学習者によく見られる誤りについて、明示的に説明することの効果が明らかになった。(4)さらに、wh疑問文における動詞と主語の関係、主語の有生性・無生性の影響について、英語学習者を対象にさまざまな実験を行い、その結果を検証した。

  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] Explicit instruction on English verb structures in L2 classrooms2018

    • Author(s)
      Kondo Takako, Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      New Perspectives on the Development of Key Competencies in Foreign Language Education

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The interaction of animacy with the wh-extraction by Japanese learners of English.2017

    • Author(s)
      Shirahata Tomohiko, Suda Koji, Kondo Takako, Yokota Hidei and Ogawa Mutsumi
    • Journal Title

      Proceedings of PacSLRF2016

      Volume: 1 Pages: 181-186

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Acquisition of English Aspects in Achievement Verbs by Japanese Learners of English2017

    • Author(s)
      白畑知彦、望月孝太、須田孝司、横田秀樹、近藤隆子、田村知子、大瀧綾乃
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 1 Pages: 201-210

  • [Presentation] The Effect of Explicit Instruction and Error Correction on Learners’ Grammatical Accuracy.2016

    • Author(s)
      Shirahata Tomohiko, Kondo Takako, Suda Koji and Yokota Hideki
    • Organizer
      The Seventh CLS International Conference (CLaSIC) 2016
    • Place of Presentation
      National University of Singapore, Singapore
    • Year and Date
      2016-12-01 – 2016-12-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Acquisition of English Aspects in Achievement Verbs by Japanese Learners of English2016

    • Author(s)
      Yokota Hideki, Kondo Takako, Shirahata Tomohiko and Suda Koji
    • Organizer
      The Seventh CLS International Conference (CLaSIC) 2016
    • Place of Presentation
      National University of Singapore, Singapore
    • Year and Date
      2016-12-01 – 2016-12-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The acquisition of English aspects in achievement verbs by Japanese learners of English2016

    • Author(s)
      Shirahata Tomohiko, Mochizuki Kota, Suda Koji, Yokota Hideki and Kondo Takako
    • Organizer
      The 35th Second Language Research Forum (SLRF 2016)
    • Place of Presentation
      Teachers College, Columbia University, USA
    • Year and Date
      2016-09-22 – 2016-09-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of explicit instruction on derivational suffixes for Japanese adult L2 learners of English2016

    • Author(s)
      Tamura Tomoko, Shirahata Tomohiko, Suda Koji, Yokota Hideki and Kondo Takako
    • Organizer
      The 35th Second Language Research Forum (SLRF 2016)
    • Place of Presentation
      Teachers College, Columbia University, USA
    • Year and Date
      2016-09-22 – 2016-09-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Interaction of Animacy with the Wh-Extraction by Japanese Learners of English2016

    • Author(s)
      Shirahata Tomohiko, Suda Koji, Kondo Takako, Yokota Hideki, Ogawa Mutsumi and Ogawa Shuhei
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo
    • Year and Date
      2016-09-09 – 2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Acquisition of probes for short-distance Wh-questions by Japanese learners of English2016

    • Author(s)
      Yokota Hideki, Shirahata Tomohiko, Suda Koji and Kondo Takako
    • Organizer
      The European Second Language Association (EuroSLA) 26
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland
    • Year and Date
      2016-08-24 – 2016-08-27
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi