Project Area | Studying Interactions between Politics and Economic Development in Emerging Countries |
Project/Area Number |
25101006
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Humanities and Social Sciences
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Research Institution | National Graduate Institute for Policy Studies |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 百合 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, その他部局等, 理事 (00450453)
本名 純 立命館大学, 国際関係学部, 教授 (10330010)
クー ブー・テック 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (10599385)
熊谷 聡 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 開発研究センター 経済地理研究グループ, 研究グループ長 (20450504)
峯 陽一 同志社大学, グローバル・スタディーズ研究科, 教授 (30257589)
磯崎 典世 学習院大学, 法学部, 教授 (30272470)
末廣 昭 学習院大学, 国際社会科学部, 教授 (60196681)
インタラカムナード ピー 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (70639913)
河野 元子 政策研究大学院大学, 政策研究科, 助教授 (80552017)
玉田 芳史 京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (90197567)
川村 晃一 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 地域研究センター東南アジアI研究グループ, 研究グループ長代理 (90450501)
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Project Period (FY) |
2013-06-28 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥126,750,000 (Direct Cost: ¥97,500,000、Indirect Cost: ¥29,250,000)
Fiscal Year 2017: ¥28,470,000 (Direct Cost: ¥21,900,000、Indirect Cost: ¥6,570,000)
Fiscal Year 2016: ¥23,530,000 (Direct Cost: ¥18,100,000、Indirect Cost: ¥5,430,000)
Fiscal Year 2015: ¥27,300,000 (Direct Cost: ¥21,000,000、Indirect Cost: ¥6,300,000)
Fiscal Year 2014: ¥24,180,000 (Direct Cost: ¥18,600,000、Indirect Cost: ¥5,580,000)
Fiscal Year 2013: ¥23,270,000 (Direct Cost: ¥17,900,000、Indirect Cost: ¥5,370,000)
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Keywords | ポリティカル・エコノミー / 新興国 / グローバル生産ネットワーク / 中所得国の罠 / 社会福祉政策 / 半権威主義体制 / 政治学 / 経済政策 / ポリティカルエコノミー / 民主化 / 東南アジア / 社会福祉関係 / ポリティカル・エコノミー / 都市農村格差 / 中国 / インド / ブラジル |
Outline of Final Research Achievements |
Emerging-economy states have the common feature that they have attained a high economic growth by participating in global economic activities. The economies that are deeply integrated into global production networks of manufacturing industries have achieved especially noticeable performance. However, these economies need to constantly improve technological capabilities of local firms and workers to avoid falling into the “middle-income trap.” In addition, these states must respond to social demand of better welfare systems to cope with social disparity. Such economic and social challenges need political intervention to coordinate interests among market players and between market and non-market players. However, due to resistances by vested interests and the excess of populist mobilization, political stability has been lost in many emerging-economy states.
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