• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study on the Acquisition of Post-Modified Structures Based on a Focus-on-Form Approach at Elementary and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 15H03223
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Takashima Hideyuki  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40128434)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村上 美保子  茨城キリスト教大学, 文学部, 教授 (10331638)
東野 裕子  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授 (20781686)
今井 典子  高知大学, 教育研究部人文社会科学系人文社会科学部門, 准教授 (30510292)
桐生 直幸  鎌倉女子大学短期大学部, 初等教育学科, 講師 (50442132)
杉浦 理恵  東海大学, 国際文化学部, 准教授 (60413738)
工藤 洋路  玉川大学, 文学部, 准教授 (60509173)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Keywords「フォーカス・オン・フォーム」アプローチ / 課題解決型言語活動 / タスク活動 / TBLT / ICレコーダによるスピーキングテスト / 連続した授業の質問紙調査 / 小中連携した英語後置修飾の学習状況調査 / 同一児童・生徒の継続した英語学習状況調査 / 縦断的英語学習実施状況調査 / タスクを志向した活動 / スピーキングテスト / 文法テスト(並び替え) / 後置修飾(to不定詞の形容詞的用法) / 「振り返り」アンケート調査 / 小中連携 / フォーカス・オン・フォーム指導 / 小中学生の英語学習状況 / 縦断的学習状況調査 / 課題解決型英語授業 / 小・中連携の英語教育 / 文法指導とコミュニケーション / 英語学習状況の縦断的調査 / プロジェクト型外国語活動・英語教育 / 課題解決型の授業内容 / 「フーカス・オン・フォーム」アプローチ / 小中連携の英語教育 / 英語教育における小中連携 / 英語の後置修飾の習得 / スピーキング・筆記テスト / 縦断的調査 / 継続的英語のスピーキングテスト / 継続的英語の文法テスト / 継続した授業の質問紙調査
Outline of Final Research Achievements

This is a three-year longitudinal comparative study of two different approaches to teaching English to Japanese learners for three years,from Grade 6 through Grade 8, in two different prefectures.
The target structure is post-modification, which is in sharp contrast with its grammatical structure in Japanese (e.g., a cat in the box: 箱の中の猫). Two methods are employed,        an original‘Focus-on-Form’approach and a standard PPP (Presentation-Practice-Production) method.
The study verifies that the Focus-on-Form approach, in which the learners are conscious of the final goal of the lessons and get involved in message-focused tasks, is more effective in raising test scores for speaking and writing (word-order rearrangement). This positive effect is confirmed in questionnaires on the learners' attitudes toward communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は次の4点で,学術的意義は極めて高い。
①3年間の同一学習者による特定文法構造における学習状況継続研究 ②日本人英語学習者にとって習得困難な後置修飾構造に特化 ③文法(並び替え)とスピーキングの2種類のテストで学習状況を量的・質的に測定,且つ,アンケート調査,および,授業の振り返り記録を通して質的に学習者の授業に対する態度を測定 ④英語学習状況を多面的に分析し,児童・生徒の言語発達過程を立体的に把握していることである。
次期学習指導要領が求める「主体的・対話的で深い学び」による課題解決型授業へ言質を与える実証的研究となっており,英語の授業改善の指針となる点で社会的な意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 Other

All Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] The Efficacy of a 'Focus on Form Approach' vs. 'PPP Instruction' in an EFL Context: A Comparative Longitudinal Study of the Learning of Post-Modifired Structures among Japanese Beginning Learners of English2019

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,東野裕子
    • Organizer
      The 17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校における課題解決型授業の学習状況の比較調査 ― 話す力と動機づけの観点から ―2018

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,工藤洋路,東野裕子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第39回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京外国語大学髙島英幸教授ホームページ

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 高島英幸ホームページ

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi