• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The total study of the unified elementary middle school system

Research Project

Project/Area Number 15H03479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

Umehara Toshio  和光大学, 現代人間学部, 教授 (10130858)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 由美  和光大学, 現代人間学部, 教授 (00442062)
高坂 康雅  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (00555253)
金子 泰之  常葉大学短期大学部, その他部局等, 講師 (00710641)
大日方 真史  三重大学, 教育学部, 准教授 (00712613)
岡田 有司  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (10584071)
佐貫 浩  法政大学, その他部局等, 名誉教授 (60162517)
舩橋 一男  埼玉大学, 教育学部, 教授 (80282416)
金馬 国晴  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90367277)
米津 千紘 (富樫千紘)  和光大学, 現代人間学部, 講師 (10803520)
額賀 美紗子  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (60586361)
Research Collaborator MIYOTA Sakurako  名古屋大学, 大学院
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords学校統廃合 / 学校間移行 / 教育課程論 / 教育制度論 / 学校体系論 / 発達心理学 / 公共施設の再編 / 自己有用感 / 小中一貫教育 / 教育行政学 / 小中一貫校 / 学校体系 / 教育課程 / 教育制度 / 学校制度 / 精神的健康 / コンピテンス / 比較教育学 / 義務教育 / カリキュラム / 自己有能感
Outline of Final Research Achievements

We researched the unified elementally -middle school system which is introduced since 2016 in Japan. We compared the child's mental health between the normal elementary and middle schools and the unified elementary - middle schools by
large-scale questionnaire survey.
We found that the negative results in 6th graders and positive results in 5th graders.Usually 6th grade students develop their self esteem feelings as the top position in the elementary schools. But it is difficult to get in the unified elementally - middle school system. Then we could not find the differences in the feeling of the environmental stress by their school type.Secondary revel students felt strong stress in both type schools.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 公共施設等総合管理計画で変化する学校と地域2018

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      建築とまちづくり

      Volume: 474号

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] いま、教育で地域づくりとは2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 96 Pages: 66-75

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中学校統廃合とまちづくり2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      建築とまちづくり

      Volume: 461 Pages: 16-20

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校統廃合のための小中一貫校2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 2017年4月号 Pages: 62-74

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域再編の中での学校統廃合2016

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      季刊ひろば

      Volume: 155 Pages: 24-29

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地方創生」のもとの学校統廃合を検証する2016

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      住民と自治

      Volume: 2016年7月号

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中一貫教育問題の論点と実践のゆくえ2015

    • Author(s)
      梅原利夫
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 85号 Pages: 72-79

    • NAID

      40020414234

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様な教育機会確保法は何のため2015

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 87号 Pages: 82-105

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの発達・適応2017

    • Author(s)
      都築学 高坂康雅 岡田有司 金子泰之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの発達・適応(7)―レジリエンスに着目して―2017

    • Author(s)
      都筑学 岡田有司 高坂康雅 金子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校の総合的研究2017

    • Author(s)
      山本由美 梅原利夫 高坂康雅
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 学校が消える -公共施設の縮小に立ち向かう2018

    • Author(s)
      山本由美 安達智弘
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845115303
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領を主体的につかむ2018

    • Author(s)
      梅原利夫
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      新日本出版社
    • ISBN
      9784406062404
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 小中一貫で学校が消える  -子どもの発達が危ない2016

    • Author(s)
      山本由美 佐貫浩
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      新日本出版社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育改革はアメリカの失敗を追いかける2016

    • Author(s)
      山本由美
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      花伝社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi