• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of an in-school training program through dialogues with colleagues and self-reflection

Research Project

Project/Area Number 15K00731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionIbaraki Christian University

Principal Investigator

NAKAJIMA MINAKO  茨城キリスト教大学, 文学部, 准教授 (60571289)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三澤 文紀  茨城キリスト教大学, 文学部, 准教授 (00438607)
神永 直美  茨城大学, 教育学部, 教授 (20435225)
木村 由希  常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 准教授 (90446146)
Project Period (FY) 2015-10-21 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords園内研修 / 対話型 / 同僚間の関係性促進 / 自己省察 / ノーバディーズ・パーフェクト / リフレクティング・チーム・アプローチ / 多様な価値観 / 同僚性 / 保育の質 / 対等な対話の場 / 園内研修実施の条件 / 管理職の理解
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an in-school program based on "Nobody’s Perfect" (a kind of parenting program), and "Reflecting Team Approach" (a kind of family therapy).
Based on our research, the following three aspects are found to be important, in order to deepen the relationships among colleagues and enhance the ability for self-reflection: 1) setting of rules in the first session, 2) facilitators’ efforts to make an environment of acceptance of different values, and 3) short activities in every session. In addition, analysis of interviews suggested that the presence of directors who provide better training opportunities to teachers improved the quality of child care for the whole establishment and may even reduce staff turnover.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、保育・幼児教育の質の向上を目指す上で重要となる園内研修、なかでも参加者全員が対等に意見を述べ合える対話型の園内研修の開発を試みた。
研修試行を重ね開発した本プログラムは、その実施によって、日々の保育実践のなかで生まれる疑問や悩みについて誰もが躊躇なく発言でき、また同僚間で傾聴、共感そして助言し合うことが促進される。あわせて保育者個人それぞれが、自らの保育・教育のあり方を思考する力をつける点も示唆された。このように、保育者間の対等な関係性を育み、あわせて個人の内省力・熟考力が促進される仕組みをもつ本研修プログラムは、組織全体にとって長期的利点を生むことにつながる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ノーバディーズ・パーフェクト・プログラムを用いた園内研修プログラムの検討-アウトリーチ型参加者対象プログラムの実施から-2018

    • Author(s)
      木村由希・神永直美・中島美那子
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 327-336

    • NAID

      120006583313

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者の早期離職の要因に関する探索的研究-M-GTAを用いたインタビュー分析から-2017

    • Author(s)
      中島美那子・菅野ひろみ・相田詩織・三井雅子・山田えりな・吉田珠梨
    • Journal Title

      茨城キリスト教大学紀要

      Volume: 51 Pages: 127-137

    • NAID

      120006382964

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における子育て支援・保育の動向 ‐多様な文化・価値観を受け入れる体制構築という視点から‐2017

    • Author(s)
      中島美那子
    • Journal Title

      おおみか教育研究

      Volume: 20 Pages: 27-34

    • NAID

      40021153869

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育者・子ども・保護者を大事にする園運営-園長・管理職へのインタビューから見えてきたこと①-2019

    • Author(s)
      中島美那子・木村由希・神永直美
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者・子ども・保護者を大事にする園運営-園長・管理職へのインタビューから見えてきたこと②-2019

    • Author(s)
      神永直美・中島美那子・木村由希
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係性を深め、自己省察を生み出す研修の必要性(3)-園内研修終了後の効果の持続-2019

    • Author(s)
      木村由希・神永直美・中島美那子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係性を深め、自己省察を生み出す研修の必要性(4)-研修実施後の変化-2019

    • Author(s)
      中島美那子・木村由希
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者・子ども・保護者を大事にする園運営-園長・管理職へのインタビューから見えてきたこと③-2019

    • Author(s)
      中島美那子・神永直美・木村由希
    • Organizer
      日本家政学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係性を深め、自己省察を生み出す研修の必要性(1)-ノーバディーズ・パーフェクトの手法を用いて-2018

    • Author(s)
      木村由希・神永直美・中島美那子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 関係性を深め、自己省察を生み出す研修の必要性(2)-リフレクティング・チーム・アプローチの手法を用いて-2018

    • Author(s)
      中島美那子・神永直美・木村由希
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] フォトランゲージで学ぶ子どもの育ちと実習日誌・指導計画2016

    • Author(s)
      神永直美
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      萌文書林
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-10-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi