Development and evaluation of an in-school training program through dialogues with colleagues and self-reflection
Project/Area Number |
15K00731
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Home economics/Human life
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Research Institution | Ibaraki Christian University |
Principal Investigator |
NAKAJIMA MINAKO 茨城キリスト教大学, 文学部, 准教授 (60571289)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三澤 文紀 茨城キリスト教大学, 文学部, 准教授 (00438607)
神永 直美 茨城大学, 教育学部, 教授 (20435225)
木村 由希 常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 准教授 (90446146)
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Project Period (FY) |
2015-10-21 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 園内研修 / 対話型 / 同僚間の関係性促進 / 自己省察 / ノーバディーズ・パーフェクト / リフレクティング・チーム・アプローチ / 多様な価値観 / 同僚性 / 保育の質 / 対等な対話の場 / 園内研修実施の条件 / 管理職の理解 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop an in-school program based on "Nobody’s Perfect" (a kind of parenting program), and "Reflecting Team Approach" (a kind of family therapy). Based on our research, the following three aspects are found to be important, in order to deepen the relationships among colleagues and enhance the ability for self-reflection: 1) setting of rules in the first session, 2) facilitators’ efforts to make an environment of acceptance of different values, and 3) short activities in every session. In addition, analysis of interviews suggested that the presence of directors who provide better training opportunities to teachers improved the quality of child care for the whole establishment and may even reduce staff turnover.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、保育・幼児教育の質の向上を目指す上で重要となる園内研修、なかでも参加者全員が対等に意見を述べ合える対話型の園内研修の開発を試みた。 研修試行を重ね開発した本プログラムは、その実施によって、日々の保育実践のなかで生まれる疑問や悩みについて誰もが躊躇なく発言でき、また同僚間で傾聴、共感そして助言し合うことが促進される。あわせて保育者個人それぞれが、自らの保育・教育のあり方を思考する力をつける点も示唆された。このように、保育者間の対等な関係性を育み、あわせて個人の内省力・熟考力が促進される仕組みをもつ本研修プログラムは、組織全体にとって長期的利点を生むことにつながる。
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Report
(5 results)
Research Products
(11 results)