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Rebuilding consumer sentiment indicators to fit consumer society to come

Research Project

Project/Area Number 15K00732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionAtomi University

Principal Investigator

SANO Michiko  跡見学園女子大学, 観光コミュニティ学部, 教授 (90295949)

Research Collaborator MATSUMOTO akiko  
YAJIMA takeshi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords消費者態度 / 消費者心理指標 / 消費態度モデル / 消費予測 / 消費意欲 / 構造方程式モデリング / パネルデータ分析 / グラウンデッド・セオリー・アプローチ / 世代 / 豊さ / 幸福感 / 貯蓄行動 / 消費行動 / 消費予測指標 / 身の丈 / 不安 / 安定 / 消費者資源 / 豊かさ / 社会関係資本 / 経済不安 / 消費アスピレーション / 消費者心理 / 消費者行動 / 消費マインド
Outline of Final Research Achievements

This study examines the working hypothesis which is that the usefulness of the current consumer attitude model is declining. Based on the current attitude model, consumer sentiment indices such as Consumer Confidence Index by the Japanese Cabinet Office are constructed. The study aims to reconstruct the model so as to fit the consumer society to come. The current model was developed during the economic growth period. According to my advance research, this model does not fully explain the consumption behavior of Post-Growth Generation, who gained buying experiences after the fall of economic growth. The working hypothesis was tested using the panel survey data. In addition, interviews of consumers were done to explore what "plenitude" means for them and what is their aspiration for their living. The hypothesis drawn from the interviews were tested in the questionnaire and the psychological factors that are considered effective in the new model have been clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、消費環境が大きく変化する中で、消費者が考える豊かさ、手に入れたいと考える消費生活の内容が変化していることを背景に、消費態度の捉え方自体を再考した。さらに、消費行動に影響を与える消費意欲と消費能力、それぞれの効果の時系列変化について年齢層別に分析することで、世代変化の影響について示唆することができた。マクロ消費を予測するという経済学分野での貢献とともに、消費社会の変容を実証するという社会学分野でも意義ある研究だと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「スぺンドシフト」の背景を探る―多様な豊かさ観と望む生活の違いが消費を変える―2017

    • Author(s)
      佐野美智子
    • Journal Title

      跡見学園女子大学観光コミュニティ学部紀要

      Volume: 2号 Pages: 21-41

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 〈豊かさ〉と〈望む生活〉 ―現代版消費アスピレーションを考える―2016

    • Author(s)
      佐野美智子
    • Journal Title

      跡見学園女子大学観光コミュニティ学部紀要

      Volume: 1号 Pages: 25-39

    • NAID

      110010055447

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 幸せは消費の促進要素? それとも抑制要素?2017

    • Author(s)
      佐野美智子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 重視する豊かさと手に入れたい生活~スぺンド・シフト=消費変容=の背景を探る~2016

    • Author(s)
      佐野美智子
    • Organizer
      生活経済学会
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 消費態度モデルの再構築―現代版アスピレーションと消費意欲の関連を探る―2016

    • Author(s)
      佐野美智子
    • Organizer
      日本行動計量学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学(北海道江別市)
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 消費者心理学2018

    • Author(s)
      山田一成・池内裕美・平木いくみ・秋山学・小森めぐみ・上田雅夫・高橋広行・田中知恵・山田歩・大久保暢俊・宮澤薫・佐野美智子(研究代表者)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251285
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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